úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Železniční stavby v příštím roce podpoří 57,5 mld. Kč, začne Masaryčka či Královo Pole

Masarykovo nádraží-vizualizace
24.11.2023  |  Petr Bayer Aktualizováno: 28.11.2023

Správa železnic bude v příštím roce disponovat rozpočtem 57,5 miliardy korun. Kromě přestavby Masarykova a smíchovského nádraží v Praze začne i celková modernizace v brněnském Králově Poli. Na řadě dalších míst odstartují tři desítky nových staveb. Do další fáze příprav postoupí rovněž projektování vysokorychlostních tratí, pracovat se bude na 100 km nových tratí. 

„Rozpočet na příští rok nám umožní udržet vysoké tempo modernizace železnic. Rychlým tempem bude pokračovat též příprava vysokorychlostních tratí nebo instalace evropského zabezpečovače ETCS," říká ministr dopravy Martin Kupka. „Už krátce po Novém roce zahájíme klíčové stavby v pražském železničním uzlu, které přinesou výrazně vyšší komfort cestování včetně pohodlného přestupu na další druhy dopravy. Podobu zcela změní Masarykovo a smíchovské nádraží, stejně jako frekventovaná stanice v brněnském Králově Poli,“ vyjmenovává.

„Na začátku příštího roku dokončíme velké rekonstrukce několika nejvýznamnějších nádražních budov. Hotová bude renovace interiérů historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze, skončí práce v Českých Budějovicích a Plzni. Naplno se rozběhne obnova dalšího památkově chráněného objektu, a to na hlavním nádraží v Pardubicích,“ doplňuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dokončení rozsáhlé rekonstrukce tamního železničního uzlu doplní otevření nové zastávky Pardubice centrum.  

Stavby zahajované v roce 2024

Kromě výše uvedených staveb začne rovněž rekonstrukce koridorového úseku z Lipníka nad Bečvou do Drahotuší. Na západě Čech přejde do realizace výstavba nové trati z Plzně do Stodu a modernizace stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Dále odstartuje celková rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové, ve východních Čechách bude důležitou akcí i elektrizace a rekonstrukce trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Stavební práce čekají úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. Celkovou renovací projdou nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku.  

Na Vysočině se naplno rozběhnou práce ve Vlkově u Tišnova a návazném úseku do Křižanova a také mezi Přibyslaví a Pohledem. Zahájí se modernizace stanice Jihlava město. Na Moravě je třeba zmínit přestavbu stanice Kyjov a úseku mezi brněnskými Židenicemi a Černovicemi. Nově se zahájí rekonstrukce 59 km tratí, na dalších 39 km práce poběží. Ještě letos bude dokončeno 89 zmodernizovaných kilometrů tratí.  

Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce stejně jako letos 20 miliard korun. Největší akcí bude celková obnova šumavské trati z Nové Pece do Černého Kříže. Významná budou rovněž cyklická údržba trati Praha-Hostivař – Votice a trakčního vedení mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví, díky tomu bude možné předejít případným závadám. Celkovou opravou projdou tratě z Olomouce do Prostějova a z Poříčan do Nymburka.  

Správa železnic aktuálně rekonstruuje také 65 nádražních budov. Celková obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově. Na hlavním nádraží v Mladé Boleslavi začne vznikat zcela nová budova.   

Pokračuje též instalace evropského zabezpečovače ETCS. Letos jím byly vybaveny tratě Ústí nad Orlicí – Lichkov, Beroun – Plzeň – Cheb a Přerov – Česká Třebová, aktuálně je systém na 903 kilometrech tratí. V příštím roce se začne s instalací v úsecích Pardubice – Hradec Králové, Praha – Milovice a Votice – České Budějovice. 

Příprava vysokorychlostních tratí bude pokračovat stejným tempem jako letos. Z plánovaného počtu 700 km se v současnosti projektuje už polovina budoucí sítě. V příštím roce se počítá se zahájením projektové přípravy u dalších více než 100 km vysokorychlostních tratí. Letos se dokončila dokumentace pro územní rozhodnutí úseku VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi. Zbývá dokončit dokumentaci pro prodloužení tohoto úseku do Rakvic. Pokročila příprava obou úseků VRT Moravská brána mezi Prosenicemi a Ostravou, kde projektování míří do finále. 

Na trati z Prahy do Drážďan se projektuje úsek Praha – sjezd Lovosice a rovněž českou část přeshraničního Krušnohorského tunelu. Další příprava je limitována aktualizací Zásad územního rozvoje jednotlivých krajů. Ty by měly o rezervách pro trasy VRT rozhodnout v příštím roce. O stabilizaci koridorů pro VRT budou rozhodovat také zastupitelstva Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. To se dotkne příprav tratí na Vysočině a jižní Moravě a přeshraničního úseku z Bohumína do Polska.

Bilance aktuální stavební sezóny

Ke zlepšení dopravy na koridorech přispělo letošní dokončení rekonstrukce traťových úseků Velim – Poříčany, Soběslav – Doubí u Tábora, Sudoměřice u Tábora – Votice, Praha-Smíchov – Praha-Radotín, Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, další části přerovského uzlu a také výstavby bezbariérového přístupu na nástupiště v Roudnici nad Labem. Končí i práce mezi Dětmarovicemi, Petrovicemi u Karviné a státní hranicí s Polskem. Hotov je rovněž úsek Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb, v Plzni mezi hlavním nádražím a Koterovem, dále v Semilech a Rožnově pod Radhoštěm.

Závěr roku je ve znamení řady zrekonstruovaných budov. Práce skončily v Písku, před dokončením jsou ve Světlé nad Sázavou, v Karviné hl. n., Kravařích ve Slezsku a Sokolnicích-Telnici. Pokračuje realizace projektu železnice na pražské letiště. Běží modernizace úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. Krátce před vyhlášením je tendr pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno. Od roku 2025 se plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně, výstavba zcela nové trati z Prahy-Ruzyně na Letiště Václava Havla a novostavba stanice na letišti. 

 

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

23.05.2023 Skypaper opět hlavním mediálním partnerem prestižní stavební soutěže ČDS

Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?

masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)
 
přehodnocení podmínek Green Dealu především co se týká racionality při dosažení termínů bezuhlíkové ekonomiky
 
dočasné pozastavení odklonu od uhlí po dobu nezbytně nutnou k překonání energetické krize
 
větší podpora energetických úspor (inovační technologie, kontrola plýtvání...)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« duben 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce