Stavbaři v Ostravě začali se zavěšováním lávek přemosťujících protilehlé břehy řeky Ostravice. Lávka je součástí nově vybudované cyklostezky vedoucí z pravého břehu k Velkému světu techniky a její vzhled pro město navrhl architekt Josef Pleskot. Náklady na stavbu lávky přesáhnou 100 milionů korun bez DPH, dokončení stavby se předpokládá na jaře příštího roku.
„Lávka se skládá ze dvou částí a bude instalována pomocí jeřábu, který vždy jednu část lávky zdvihne a přesune na místo uložení. Po odložení lávky na pomocné konstrukce, kontrole geodetem a případných úpravách polohy lávky je vyvěšena ze závěsu. Následuje montáž lan pro zavěšení lávky, spolu s pracemi, které jsou nutné pro dynamickou zátěžovou zkoušku. Ta je plánována na 20. prosince. Po jejím vyhodnocení dojde k dopnutí závěsných lan, nastavení tlumičů a osazení mostních závěr na krajních opěrách,“ říká náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
K dokončení lávky je nutné aplikovat pochozí vrstvu a poté osadit výplně zábradlí. Podmínkou aplikace stěrky je zcela suchý a bezprašný povrch lávky, minimálně teplota podkladu 10 stupňů Celsia a zároveň specifická vlhkost. Vzhledem k těmto skutečnostem a současným klimatickým podmínkám lze proto předpokládat posun termínu otevření stavby veřejnosti. „V průběhu stavby nastaly technické komplikace, bylo zapotřebí řešit řadu skutečností zjištěných při jednotlivých fázích stavby, proto se harmonogram výstavby posunul. Zhotovitel například zajišťoval vhodnou plochu pro umístění jeřábu, dočasné vymístění vodovodu a mnohé další,“ doplnila Šebestová.
Nové propojení na cyklostezku E, vedoucí po pravém břehu řeky Ostravice do Vítkovic přes Dolní oblast, nabídne rychlé a bezpečné spojení. Nová cyklostezka je dlouhá 550 metrů, široká čtyři metry, a je tvořena dvěma zavěšenými lávkami přemosťující železniční vlečku a řeku Ostravici. Při bočním pohledu má lávka tvar písmene A, její součástí je střední vetknutý pylon o výšce 28 metrů. Vzhledem k blízkosti řeky a biokoridoru bude lávka nasvětlena způsobem, připomínajícím měsíční svit. Zábradlí bude tvořeno nerezovou sítí, horním madlem a doplněno vodicí tyči pro nevidomé. Lávky mohou využít chodci, cyklisté i in-line bruslaři. Zhotovitelem je sdružení Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a Excon.
Pleskot je autorsky podepsán pod řadou ostravských originálních staveb. Jako nejznámější příklady lze uvést multifunkční halu Gong, Bolt Tower, Svět techniky, klub Heligonka nebo Zemědělské muzeum.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |