V lednu až září 2022 byly veřejnými zadavateli oznámeny stavební zakázky v hodnotě 111,9 miliardy Kč, meziročně o 10,2 % více. Zadány byly zakázky za 139 miliard Kč, což bylo o 23,6 procenta méně za tři čtvrtletí 2021. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2022 CEEC Research.
„Klíčovým faktorem v oblasti veřejných zakázek bude zachování míry investic. S ohledem na cenový vývoj očekáváme mírný pokles nebo stagnaci. Je to do jisté míry stále dáno složitou a neflexibilní legislativou, která v dnešní dynamické době brání tomu, aby veřejné instituce mohly pružně reagovat například na bezprecedentní růst cen energií, které následně ovlivňují i reálné dodavatelské ceny. Realitou je, že mnoho veřejných zakázek je v soutěži rušených z důvodu překročení plánovaných nákladů,“ míní předseda představenstva Hochtief CZ Tomáš Koranda. Z počtu zakázek oznámených v 1. až 3. čtvrtletí 2022 bylo zrušeno 12 %, o 2 procentní body více než loni. V předběžném objemu bylo zatím zrušeno 6 % z celkové hodnoty zakázek.
„Agenda veřejných zakázek se v roce 2023 bude muset vypořádat s negativním vývojem celé domácí ekonomiky, která v důsledku pandemie a vojenského konfliktu na území Ukrajiny zažívá bezprecedentní inflační tlaky, které dopadají i na domácí stavebnictví. Veřejní zadavatelé budou muset reagovat i úpravou investičních priorit. Aktuální přitom zůstává problematika úpravy cen formou tzv. inflační doložky, která při správném začlenění do smluv o dílo je schopna vyřešit výrazné změny cen vstupů k oboustranné spokojenosti smluvních stran,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.
V 1. až 3. čtvrtletí 2022 bylo vydáno 1113 řádných oznámení o zakázce, o 4,5 % méně než ve stejném období loni. Vzhledem k současné meziroční inflaci, která dosahuje dvouciferných hodnot, reálná hodnota oznámených veřejných zakázek ve stavebnictví naopak mírně klesá. K meziročnímu růstu absolutní hodnoty navíc významně přispěla zakázka Dopravního podniku hl. m. Prahy na metro D ve výši 24,6 miliardy Kč.
„Do veřejných zakázek se nutně promítnou zásadně zvýšené ceny materiálů, energií i lidské práce. Vzhledem k tomu, že se pravděpodobně adekvátně nezvýší celkové investiční rozpočty, dá se očekávat, že stavět se bude, ale za tyto peníze se toho méně postaví. Může ale nastat i jeden scénář, který se opakuje vždy, když ekonomika míří do recese, a to, že stavební firmy začnou nabízet realizaci staveb za nereálně nízké ceny jen proto, aby si na krizové období zajistily alespoň nějaké zakázky, byť ztrátové,“ varuje předseda představenstva Strabag Moritz Freyborn.
V 1. až 3. čtvrtletí 2022 bylo zadáno 4729 zakázek, což je o 12,9 % méně než ve stejném období loni. Výrazný pokles hodnoty zadaných zakázek ovlivnila zakázka Ministerstva dopravy na projektování, výstavbu, financování, provozování a údržba dálnice D4 v úseku Háje – Mirotice a provozování a údržba existujících přiléhajících úseků Skalka – Háje a Mirotice – Krašovice, projekt PPP v hodnotě 32 miliard Kč z února 2021.
„Míra vynaložených investičních prostředků veřejného sektoru nevyrovná inflační faktory a pro letošní rok pravděpodobně dojde k celkovému poklesu nových veřejných zakázek,“ komentuje výkonný ředitel CEEC Research Michal Vacek.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |