Tempo výstavby obchodních center v Evropě zpomaluje, v roce 2017 poklesl objem dokončených prostor meziročně o 23 % na 3,8 milionu čtverečních metrů. Investoři se soustředí na revitalizace s důrazem na kvalitní prostředí, rozšíření služeb a zážitkových prostor. Za trendem stojí postupně saturovaný trh, měnící se poptávka spotřebitelů a nájemců, technologický vývoj a boj s online obchodováním. Vyplývá to z nejnovější zprávy European Shopping Centres společnosti Cushman & Wakefield.
„Zpomalení výstavby evropských obchodních center se týká zejména rozvinutějších trhů západní Evropy, ale i regionu CEE. Místo výstavby dochází k četným revitalizacím. Mají-li si centra udržet zákazníky, přilákat nové a prodloužit jejich čas v centru, pak dobře navržené, vysoce kvalitní prostory s vysokým zastoupením služeb (pošta, doktoři, realitní kanceláře a další) a zážitkových konceptů (edukačních, zábavních, gastro a dalších), zasazené do zajímavého architektonického řešení interiérů, jsou nezbytné. Vznikají tak živoucí střediska, která plní různé obchodní, volnočasové a sociální potřeby všech věkových kategorií a vytváří unikátní destinaci pro trávení volného času“, říká Jan Kotrbáček, partner C&W. „Příkladem takového centra je Eurovea. Lze říct, že tento multifunkční komplex vytvořil nové centrum Bratislavy,“ dodává.
Rozloha prostor obchodních center v Evropě činila počátkem roku 2018 celkem 166,5 milionu m2, což představuje nárůst během roku 2017 o 2,3 %. Na západní Evropu z toho připadá 109,7 milionu m2 a na střední a východní Evropu (CEE) 56,8 milionu m2. Turecko v průběhu roku 2017 vystřídalo Rusko na pozici stavebně nejaktivnějšího trhu: ve druhém pololetí zde přibylo 495 000 m2. Druhé Rusko si přičetlo 330 000 m2 a třetí je Polsko s 298 000 m2.
Odhaduje se, že v příštích dvou letech na trh přibude celkem 6,6 milionu m2 nových prostor. Mezi Západem a Východem však bude patrný značný rozdíl, jelikož v západní Evropě se očekává pokles objemu o 21,3 %, kdežto v regionu CEE naopak nárůst o 12,3 %. Bude tak nadále pokračovat trend posledního desetiletí, kdy západní Evropa za střední a východní Evropou co do nově vybudovaných prostor pokulhává.
Střední a východní Evropa
V roce 2017 bylo Rusko druhou nejaktivnější zemí z hlediska výstavby i přesto, že roční objem dokončených ploch poklesl ze 1,6 milionu m2 v roce 2016 na 0,6 mil. m2 v roce 2017. Příčinou je zčásti propad ekonomiky od roku 2014, kdy se počet nově zahájených projektů výstavby značně snížil, a také vyrovnání nabídky a poptávky v roce 2017. Ze struktury rozpracovaných projektů na rok 2018 vyplývá, že developeři nyní přesunují pozornost od rozsáhlých spíše k menším projektům.
Nabídka obchodních center v Turecku loni výrazně vzrostla o 1,1 mil. m2 nových prostor, což představuje 47 % celkové plochy dokončené v regionu CEE za rok 2017. Tím Turecko získává prvenství z hlediska aktivity výstavby. Projekty rozpracované na roky 2018/19 obnášejí 1,4 mil. m2 nových ploch, přičemž zhruba 70 % z nich se nachází v Ankaře nebo Istanbulu. Tento trend by však měl zpomalovat v důsledku relativně slabého obchodního prostředí a skutečnosti, že některé části trhu jsou téměř saturovány.
Ve střední Evropě došlo v roce 2017 k téměř 20% poklesu nově otevřených prostor obchodních center. Zlepšení ekonomické situace však v regionu vede ke zvyšování mezd a maloobchodních tržeb. To přitahuje zájem zahraničních obchodníků a výstavbu maloobchodních nemovitostí v Polsku, ČR a na Slovensku.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |