Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Výstavba nákupních center v ČR má po loňském půstu opět apetit

24.02.2016  |  Petr Bayer

Česká nákupní centra loni prošla obdobím konsolidace, dokončen byl pouze Central Kladno společnosti Crestyl. Loňský výsledek byl druhým nejnižším v historii trhu po rekordně nízkém objemu v roce 2011. V roce 2016 mezi největší projekty s plánovaným dokončením patří Aupark Hradec Králové a Nákupní centrum Přerov. Stavební práce započaly také na rozšíření Centra Chodov v Praze, v roce 2017 by se mělo řadit mezi největší maloobchodní projekty v zemi. V nenovější zprávě to uvádí JLL.

Příznivé ekonomické podmínky také vzkřísily některé outletové projekty, které byly v minulosti pozastaveny. Prague Outlet poblíž letiště a outlet v Ostravě jsou nyní v přípravné fázi. „ČR se v roce 2015 řadila mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky v Evropě. To se pozitivně odrazilo na chování spotřebitelů, kteří více nakupovali jak v kamenných obchodech, tak u internetových prodejců. Přestože český maloobchodní trh již dosáhl značné vyspělosti a prostor pro další výstavbu je omezený, potenciál pro nové projekty tu stále ještě je. Je však třeba velmi pečlivě zvážit všechny parametry,“ říká Tomáš Soukup z JLL.

Pět největších projektů ve výstavbě:

Název

Město

Hrubá pronajímatelná plocha

Centrum Chodov - fáze II

Praha

39 000 m2

Aupark Hradec Králové

Hradec Králové

26 000 m2

Nákupní centrum Přerov

Přerov

14 000 m2

Central Jablonec

Jablonec nad Nisou

13 000 m2

The Prague Outlet I Phase

Praha

12 000 m2

Množství nových značek, které vstoupily na trh v roce 2015, potvrzuje jedinečnou pozici pražských nákupních tříd. Zlatý kříž, ulice Na Příkopě a Václavské náměstí, přilákaly značky jako Petit Bateau, Marc O’Polo či Barbour, které otevřely první obchody v ČR. V centru pražského luxusu v Pařížské ulici loni otevřela nový butik například americká módní značka Tory Burch, začátkem letošního roku značka COS. V potravinářském segmentu první obchody v zemi otevřely v nákupním centru Nový Smíchov v Praze Kusmi Tea Paris a Jeff de Bruges. „V roce 2016 očekáváme v Pařížské ulici otevření butiků Pinko a Breitling a v ulici Na Příkopě hračkářství Hamleys,“ prozrazuje JLL.

„Praha má ve světě stále větší zvuk a je oblíbenou destinací návštěvníků z celého světa. Pokud k tomu ještě přidáme rostoucí kupní sílu obyvatel Prahy, není divu, že je velmi atraktivní volbou pro maloobchodní značky zvažující expanzi na nové trhy. Mnoho dalších značek oznámilo svůj vstup na český trh už i na rok 2017, a to v souvislosti s otevřením druhé fáze Centra Chodov. Jsou mezi nimi například Zara Home, Oysho či restaurační řetězec Wagamama,“ dodává vedoucí oddělení průzkumu realitního trhu JLL Blanka Vačkova.

Lidé už do obchodních center nechodí pouze za nákupy a centra se snaží zvýšit podíl restaurací a potravinových konceptů, stejně jako zábavních a volnočasových, aby tak zákazníky udržela v centru co nejdéle a odlišila se různorodostí nabízených služeb. Stále častěji se tak v obchodních centrech setkáme s fitness centry, saunami či dětskými hracími koutky. „To zahrnuje rekonstrukci či modernizaci stávajících prostor, neustálé hledání a doplňování správného mixu značek, rozšiřování nabídky občerstvení a potravin, stejně jako volnočasových aktivit a v neposlední řadě neustálé zvyšování komfortu zákazníků. To znamená například zřizování šaten pro návštěvníky, pokrytí centra bezplatnou wi-fi sítí, bezplatné rady stylistky či pomoc nákupních asistentů,“ vysvětluje Kateřina Široká z JLL.

Nákupní centra také stále častěji aspirují na roli komunitních center, která kromě nákupů uspokojí i další společenské potřeby svých návštěvníků. Příkladem může být Centrum Černý Most v Praze, které pravidelně organizuje turnaje v plážovém volejbale, Arkády Pankrác pořádající závody na horských kolech či Avion Shopping Park v Ostravě ve spolupráci s Ostravskou fakultní nemocnicí zřídil ve svých prostorách centrum pro odběr krve.

V roce 2015 směřovalo do maloobchodních nemovitostí 1,12 miliardy eur, tedy 42 % celkového objemu realitních investic v ČR a více než trojnásobek předloňského objemu. Největší transakcí byl prodej nákupního centra Palladium společnosti Union Investment za 570 milionů eur. Jedním z důležitých trendů loňského roku byl také vzrůstající zájem investorů o regionální produkty. V roce 2015 tak majitele změnilo například nákupní centrum Varyáda v Karlových Varech, Campus Square v Brně, Oáza v Kladně, Futurum v Kolíně, OC Frýda či portfolio Bluehouse.

„Povzbudivý ekonomický růst, moderní a vysoce kvalitní maloobchodní nemovitosti, nízká úroveň osobního zadlužení a rostoucí útrata na obyvatele činí z českého maloobchodu zajímavý cíl investičních aktivit jak domácích, tak mezinárodních investorů. Během roku 2015 jsme mohli zaznamenat vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, regionální projekty, outlety a nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Tento trend bude pokračovat i v roce 2016, zájem potvrzuje už nyní množství rozjednaných transakcí i pokračující silná poptávka,“ uzavírá vedoucí investičního oddělení JLL pro střední a východní Evropu Stuart Jordan.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

21.06.2019 Soutěž Česká dopravní stavba vyhlásila vítěze, Skypaper v porotě a udělil cenu

Tituly 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2018 získaly Modernizace trati…

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« září 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce