VRT na jižní Moravě má kladné stanovisko EIA, vznikne kilometrová estakáda
Plánovaný úsek vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Rakvicemi získal od Ministerstva životního prostředí (MŽP) souhlasné stanovisko posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento krok umožní zahájit výkupy pozemků a pokračovat v projektové přípravě. „Po úseku mezi Přerovem a Ostravou je to už druhý projekt vysokorychlostní trati s kladným stanoviskem EIA. Paralelně připravujeme i další části, například Krušnohorský tunel nebo tratě ve středních Čechách, kde nyní probíhá zjišťovací řízení. Je vidět, že celá vysokorychlostní síť se posouvá od plánů k reálné přípravě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Proces EIA zhodnotil dopady plánovaného záměru na přírodu, krajinu i obyvatele v okolí. V dokumentaci se posuzoval mj. hluk, kvalita ovzduší, vliv na vodní zdroje, zásahy do půdy či krajinného rázu, dopady na chráněné druhy a cenné přírodní lokality. „Našli jsme řešení, která významně omezují případné negativní dopady na zdraví lidí i životní prostředí a respektují přírodní hodnoty regionu. Zabývali jsme se posuzováním hluku a vibracemi, které vyřeší nadstandardní protihluková opatření, dále také minimalizací záborů půdy a opatřeními v souvislosti se dvěma Evropsky významnými lokalitami, kterými trať povede. Snažili jsme se maximálně vyhovět všem relevantním požadavkům obcí, měst a veřejnosti. Požadavky jsme zahrnuli do stanoviska v rámci celkem 60 komplexních podmínek,“ líčí ministr životního prostředí Petr Hladík.
Na základě vyhodnocení vlivu stavby na Evropsky významné lokality a ptačí oblasti soustavy Natura 2000 MŽP ve stanovisku formulovalo 21 podmínek. Mezi nimi jsou například využití technologie podélného vysouvání nosné konstrukce estakády nebo maximální omezení záborů půdy pro manipulační pásy a vyloučení zakládání pilířů do průtočného profilu řeky Šatavy.
Připravovaný jihomoravský úsek měří 40 kilometrů a bude součástí vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. V budoucnu na něj naváže také přeshraniční část, která propojí ČR s Rakouskem a Slovenskem ve směru na Vídeň a Bratislavu. „Na jižní Moravě se nám podařilo najít řešení, která minimalizují dopady na cenná území. Příkladem je Evropsky významná lokalita Vranovický a Plačkův les, kde místo původně plánovaného náspu vybudujeme 1,35 kilometru dlouhou estakádu. Je to důkaz, že moderní infrastruktura a ochrana přírody mohou jít ruku v ruce,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Most přes údolí řeky Šatavy

Most přes údolí řeky Šatavy - retenční nádrž

Tunel v Rajhradě

Stanice Modřice


O VRT
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou budoucností české železnice. S rychlostí až 320 km/h pomůžou Česku k vybudování silnější ekonomiky, vyšší kvality života a zdravějšího životního prostředí. Kromě významné úspory času nabídnou zcela nové ekonomické a technologické příležitosti, uvolní kapacitu stávajících tratí a oproti automobilové dopravě dosáhnou až sedmkrát menší spotřeby energie a emisí CO2.
Více informací na vrtky.cz.
