Stavební firmy mají využity kapacity z 94 % a snaží se stavy navyšovat. Potýkají se však s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a absolventů těchto oborů. Pouze desetině firem se daří navyšovat kapacity dle představ, dvěma pětinám se navýšení povedlo pouze částečně či minimálně (37 resp. 43 %). Jedna desetina firem zaznamenala úbytek pracovníků. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2019 CEEC Research.
Jedním z řešení této tíživé situace je větší propagace technických oborů a zvýšení jejich atraktivity u studentů. Tři čtvrtiny dotázaných stavebních firem se domnívají, že by se propagace měla zvýšit výrazně. Pro částečné navýšení propagace se vyjádřila čtvrtina firem, pouze 1 % větší propagaci technických oborů nepovažuje za důležitou. Za nejefektivnější dobu, kdy s propagací technických oborů u dětí a studentů začít, považují dvě třetiny firem období základní školy, pětina se domnívá, že efektivnější bude propagace na středních školách, a desetina by byla pro časnější propagaci, a to už v mateřských školách.
„Samotná propagace technických oborů je sice jednou z možných cest, ale sama o sobě nestačí. Mladí lidé potřebují poznat, že mají ve stavebních firmách možnost prorazit i s tím, co je jim nejbližší, a to jsou IT technologie. Stavebnictví se modernizuje, digitalizuje, a právě absolventi mohou díky svému aktivnímu a novému přístupu rychle dosáhnout ve firmách kariérních postupů a významných pozic,“ uvádí Tomáš Koranda, CEO společnosti Hochtief.
Formou propagace, která by na studenty nejvíce zapůsobila, jsou podle všech firem exkurze. Velmi kladně hodnotí ředitelé i praktické hodiny vyučované osobou z praxe (99 %), propagaci přes známé youtubery (98 %), nebo reklamu v rádiu (97 %). „Studentům stavebních oborů vysokých škol nabízíme při studiu možnost získání praxe, která je přizpůsobena jejich časovému rozvrhu. Vedle toho navíc umožňujeme praktický výcvik žáků středních technických škol na našich stavbách. V současnosti zaměstnáváme řadu absolventů středních či vysokých technických škol, kteří jsou s námi v kontaktu již od dob svého studia,“ říká předseda představenstva Trigema Building Petr Bělina.
Příčinu nedostatku pracovníků ve stavebnictví sice 98 % dotázaných ředitelů vidí ve špatně nastaveném školském systému, kromě toho v neochotě pracovat venku (98 %), ve výši nabízené mzdy či špatné prezentace stavebnictví (oboje shodně 95 %). Na nižším zájmu o stavebnictví se podílí také fakt, že v létě je na stavbách delší pracovní doba (94 %), dalším faktorem je nedostatečná praxe a vzdělání zájemců o pracovní pozice (94 resp. 93 %).
V současné době 41 % dotázaných firem zaměstnává zahraniční pracovníky, jiné firmy využívají agenturní pracovníky či brigádníky (29 resp. 62 %). Firmy řeší nedostatek kapacit i přesčasy a prací o víkendu (72 %). Kdyby se podařilo kapacity zvýšit, znamenalo by to pro firmy možnost realizovat až o 27 % zakázek více.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |