V Česku je ve výstavbě 52 300 čtverečních metrů maloobchodních ploch ve 12 projektech, z nichž 31 200 m2 by mělo být dokončeno letos. Z rozestavěných projektů tvoří retail parky 75 %, do konce roku budou dokončeny například retailový park S1 Center Plzeň (12 000 m2) nebo OC Koksovna (4000 m2) v Ostravě. Ke konci června 2022 činila nabídka maloobchodních ploch 3,97 milionu m2, z toho nákupní centra zhruba 67 %, retail parky 31 % a 2 % outlety. Za posledních pět let vzrostl podíl retail parků o 5 %.
V 1. pololetí 2022 přibylo na maloobchodní trh 19 500 m2, největším dokončeným projektem bylo Obchodní centrum Řepy s celkovou prodejní plochou 14 500 m2. Centrum prošlo během posledních dvou let rozsáhlou modernizací a rozšířením. Dále byl dokončen Retail park Milevsko (4000 m2) s devíti obchodními jednotkami a Retail park Bílovec (1000 m2) se čtyřmi jednotkami.
„U obchodních center se spíše modernizuje či rozšiřuje. Většina českých měst je již saturovaná. Nové projekty se až na pár výjimek pozastavily. Jednou z nich je Galerie Pernerka v Pardubicích, jejíž první část by měla začít růst ještě v letošním roce. Půjde o multifunkčního obchodní centrum, které kromě nakupování nabídne kancelářské prostory, zdravotnické zařízení, byty a hotel s wellness a společenským sálem,“ říká analytik JLL Tomáš Novotný.
„Zájem o nové retail parky nepolevuje, a to jak ze strany developerů a nájemců, tak investorů. Skladbou nájemců jsou retail parky a menší obchodní centra zaměřeny na každodenní nakupování a jsou tak více odolné vůči oslabující kupní síle, než je to v případě větších obchodních center. Větší obchodní centra budou čím dál více sloužit zážitkům, zábavě a jako místo pro setkávání. Problém mohou mít středně velká obchodní centra, která budou muset najít způsob, jak přilákat zákazníky,“ míní analytik JLL Martin Stričko.
Největší maloobchodní trh v ČR představuje Praha, kde maloobchodní plocha dosáhla v polovině června 2022 téměř 1,1 milionu m2, což je 27 % celkové maloobchodní plochy v ČR. Téměř 87 % maloobchodních ploch v Praze tvoří nákupní centra, podíl retail parků představuje 9 % a outletová centra se podílí zbylými 4 %. Důležitou součástí pražského maloobchodního trhu jsou také nákupní třídy, mezi nejvýznamnější patří Pařížská ulice, Na Příkopě a Václavské náměstí. Mezi hlavní nájemce patří Desigual, Hamley’s, C&A, H&M, Van Graaf, Marks & Spencer, Gant, Reserved nebo Primark. Pařížská ulice je domovem luxusních značek jako Cartier, Christian Dior, Fendi, Gucci, Prada, Louis Vuitton, Chanel.
Nejvyšší dosahované nájemné na nákupních třídách se pohybuje mezi 180-200 eur/m²/měsíc, pro špičková nákupní centra 140-160 eur. „Pražské nákupní třídy byly značně závislé na zahraniční klientele. S příchodem pandemie a omezením mezinárodního turismu klesla jejich návštěvnost. Někteří obchodníci byli nuceni zavřít, což však umožnilo proniknout novým značkám včetně domácích. Většina si však svoji lokalitu udržela, jelikož věří, že se turisté vrátí. Poptávka po prostorech byla v posledních měsících slabší, ale Praha je i pro mezinárodní značky stále atraktivní. S postupným návratem turismu ještě v letošním roce očekáváme, že by opět mohla začít růst výše nájemného,“ líčí vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí pro ČR v JLL Tomáš Soukup.
Jedním z nejvýznamnějších vstupů na český maloobchodní trh je Chanel, která si letos v červnu otevřela luxusní butik v Pařížské ulici. Na Pařížskou ulici zamířila také španělská módní společnost Balenciaga. Celkem za 1. pololetí 2022 vstoupilo do ČR 15 nových značek.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |