V Brně postaví novou tramvajovou trať s tunelem za dvě miliardy korun
Stavba nové tramvajové trati v Brně z Bystrce na sídliště Kamechy získala pravomocné stavební povolení a práce se rozjedou naplno. Trať, která zjednoduší cestování desetitisícům místních obyvatel, bude dlouhá 1,4 kilometru a poprvé po ní tramvaje vyjedou na konci roku 2027. Součástí stavby je 320 metrů dlouhý tunel a tři nové zastávky. „Po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu máme před sebou obdobně významný projekt, který usnadní cestování do rozrůstající se oblasti Kamech,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková.
„Obrovskou pomocí, bez které bychom stavbu jen těžko mohli realizovat, je dotace z Operačního programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 % z celkových nákladů na stavbu v hodnotě 1,8 miliardy korun bez DPH. Tyto peníze se podařilo získat díky nástroji ITI. Ten se soustředí na projekty, které ovlivňují větší území Brněnské metropolitní oblasti,“ líčí první náměstek primátorky René Černý. Veškeré náklady na tento projekt jsou vyčísleny na 2,3 miliardy korun bez DPH. V částce jsou zahrnuty způsobilé i nezpůsobilé náklady, včetně kontroly stavby podle smluvních podmínek Žluté knihy FIDIC.
„Dobrou zprávou pro cestující je, že se stavební práce dotknou provozu městské hromadné dopravy jen minimálně. Po celou dobu projektu budeme o jeho průběhu a jednotlivých fázích obyvatele informovat, aby stále věděli, jak práce postupují. I proto plánujeme veřejné projednání s občany, kdy postup stavby vysvětlíme a zodpovíme dotazy,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Práce začnou terénními úpravami v prostoru budoucího bystrckého tunelového portálu a přeložkami inženýrských sítí. Se zahájením ražby tunelu počítáme na začátku příštího roku, se stavbou tramvajové trati v 2. polovině roku 2026,“ vysvětlil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
První terénní práce začnou 7. října, na dopravní obslužnost budou mít vliv od 13. října 2025, kdy bude ve Vejrostově ulici zahájena výstavba inženýrských sítí. Aby byl dopad na dopravní obslužnost ulice co nejmenší, proběhne realizace ve dvou navazujících etapách, vždy po 300 metrech. Průjezd ulicí bude zajištěn kyvadlově a řízen světelnou signalizací. Pro obyvatele budou dobře využitelné i náhradní objízdné trasy.
Postup stavebních prací
podzim 2025 – přeložky inženýrských sítí a terénní práce v místě budoucího tunelu
- pololetí 2026 – ražba tunelu (cca do 09/2026), úpravy pozemních komunikací (ulice Šemberova, Kuršova, Hostislavova), realizace lávek a mostů přes tramvajovou trať, výstavba zárubních a opěrných zdí podél tramvajové trati
- pololetí 2026 – práce na vlastní tramvajové trati, realizace tramvajového spodku i svrchních vrstev
- pololetí 2027 – zprovoznění menších souvisejících staveb (např. měnírny), instalace kabelových rozvodů a osvětlení v tunelu
- pololetí 2027 – vegetační úpravy, osazení mobiliáře, přístřešky, zprovoznění a kontrola funkčnosti veškeré elektrotechniky, kamerového dohledu apod.

