Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

V Evropě bylo loni postaveno nejméně obchodních center za poslední čtvrtstoletí

Nákupní centrum Spain, Zaragoza, Shopping Centre Puerto Venecia-malý
15.05.2019  |  Petr Bayer

V roce 2018 bylo v Evropě dokončeno přibližně 2,6 milionu čtverečních metrů nových prostor obchodních center, což je o 28 % méně než v roce 2017. Představuje to zároveň nejmenší objem dokončených projektů za posledních 24 let a je srovnatelný s počátkem 90. let 20. století, kdy se ve střední a východní Evropě otevírala první tradiční obchodní centra. Uvádí to Studie European Shopping Centre: The Development Story.

Navzdory skutečnosti, že tempo nové výstavby v posledních pěti letech zpomaluje, celková velikost evropského trhu stále roste a v současnosti dosahuje 168,1 milionu m2, v důsledku čehož se mezi obchodními centry zostřuje konkurence. Developeři se snaží udržet si pozice na trhu, a proto se zaměřují na projekty přestaveb a rekonstrukcí, jejichž cílem je vybudovat kultivované, moderní a esteticky působivé prostory pro nákupy a trávení volného času.

Deset zemí s největším přírůstkem prostor v obchodních centrech za rok 2018 (zdroj: výzkum společnosti Cushman & Wakefield)

 

„Příležitosti k výstavbě nových obchodních center vidíme především u dvou druhů projektů. Dominantní moderní projekty s výrazným volnočasovým prvkem namísto zastarávajících neatraktivních center, anebo menší komunitní maloobchodní projekty „vše pod jednou střechou“, kde jsou hlavními faktory úspěchu konkrétního centra jeho vzdálenost, přítomnost prodejny potravin a správný mix nájemců,“ říká autorka zprávy Silvia Jodlowski, senior analytička průzkumu trhu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Západní Evropa

Rostoucí obavy ze vzestupu elektronického obchodování a výrazný růst maloobchodu na hlavních obchodních ulicích měst potlačovaly výstavbu nových obchodních center v celé západní Evropě. Čtvrtý rok po sobě byla z hlediska přírůstku nových ploch nejaktivnější Francie, kde jich na trhu přibylo 237 000 m2.

V Británii sice pokračující posun k internetovému obchodování způsobil uzavření některých prodejen, avšak převis nabídky nebrzdí rozvoj obchodních center. Developery od další výstavby neodradil, spíše je pouze přiměl usilovat o přilákání většího počtu návštěvníků nabídkou jedinečných a interaktivních nákupních zážitků v centrech rozšířených o volnočasové prvky a smíšené využití. Británie byla v roce 2018 třetím nejaktivnějším trhem výstavby v západní Evropě s 147 000 m2 nových prostor, z čehož 74 % připadá na dva projekty. Oproti roku 2017 se jedná o 8% nárůst.  

Ve Finsku výstavbě obchodních center nahrává výrazná migrace do měst, přičemž 80 % veškerých vybudovaných připadá na tři největší regiony: Helsinky, Tampere a Turku. V jižní Evropě si prvenství z hlediska výstavby obchodních center udrželo Španělsko. V letech 2019 a 2020 se v západní Evropě očekává výstavba 2,1 milionu m2 nových prostor v obchodních centrech.

Prvních pět západoevropských měst z hlediska rozpracovaných projektů na léta 2019-2020 

 

Střední a východní Evropa

Ve střední a východní Evropě bylo nejaktivnější Turecko, kde bylo vybudováno 525 000 m2 nových prostor. Na straně nabídky nových prostor došlo k téměř 50% poklesu oproti roku 2017, jelikož developeři se začínají zaměřovat na menší projekty a také na rekonstrukci a optimalizaci stávajících center. V Rusku, které bylo z hlediska nové výstavby v roce 2018 druhým nejaktivnějším evropským trhem, bylo dokončeno 436 000 m2 nových prostor. Jedná se sice o nejnižší číslo za posledních 15 let, v letech 2019/20 se však očekává jeho zvýšení, protože ve výstavbě je nyní 1,8 mil. m2 nových prostor.

Příznivé hospodářské prostředí v Polsku poskytlo výstavbě maloobchodních prostor pevné základy. V roce 2018 na trhu přibylo zhruba 300 000 m2 nových prostor, což je třetí nejvyšší číslo v Evropě. Stejně tak jako v západní Evropě zde platí, že růst elektronického obchodování znamená zesilování konkurence, což pronajímatele nutí se zaměřit na zatraktivnění svých projektů pro návštěvníky.

Jinde ve střední Evropě byla výstavba stabilní. V Bulharsku, ČR, na Slovensku a v Maďarsku se trhy přibližují zralosti. Potenciální nové příležitosti skýtají projekty pro smíšené využití, centrální oblasti měst a uzly veřejné dopravy. Na léta 2019 a 2020 se ve střední a východní Evropě očekává přírůstek 4,4 mil. m2 nových prostor v obchodních centrech.

Prvních pět měst střední a východní Evropy z hlediska rozpracovaných projektů na léta 2019-2020 

 

„Pronajímatelé a investoři se budou muset polarizaci trhu obchodních center přizpůsobit. Domníváme se, že další výstavba obchodních center v tradičním slova smyslu již nebude v takovém rozsahu pokračovat. Namísto toho předpokládáme rostoucí počet projektů přestaveb a rekonstrukcí, jejichž cílem bude vyhovět rostoucí poptávce po flexibilních prostorách,“ míní Jodlowski.

Popularita projektů pro smíšené využití rychle stoupá s tím, jak se investorům daří realizovat jejich skutečný potenciál. Jak je vidět v některých částech Evropy – především například ve Francii – developeři obchodních center se snaží diverzifikovat pomocí nových formátů, jako jsou například nákupní parky, i hybridních formátů zahrnujících v sobě kanceláře, hotely i bytovou výstavbu.“

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

21.06.2019 Soutěž Česká dopravní stavba vyhlásila vítěze, Skypaper v porotě a udělil cenu

Tituly 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2018 získaly Modernizace trati…

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« srpen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce