Realizace nových industriálních projektů reaguje na změny v požadavcích zákazníků a rostoucí ceny pozemků. „City logistika“ a inovativní přístup k výstavbě představovaly trendy proběhlého veletrhu MIPIM 2018. Industriálním tématem je v současnosti efektivní využití dostupných pozemků především ve velkých městech.
“Vnímáme rostoucí důraz na problematiku územního plánování a udržitelný rozvoj měst. V kontextu industriální výstavby se toto promítá do snahy omezit tranzitní dopravu a zajistit efektivní zásobování měst, tedy tzv. city logistiku a koncept last mile delivery,“ líčí výkonný ředitel 108 Agency Jakub Holec.
Tento stav reflektuje také vyhlášení vítězů letošních MIPIM Awards, když prvenství v kategorii Best Industrial & Logistics Development získalo propracované multimodální logistické centrum společnosti Sogaris umístěné v užším centru Paříže. Vícepodlažní stavba o 45 000 m2 nabízí sportovní vyžití a parkové úpravy na střeše, kongresové centrum s hotelem ve vyšším podlaží a zároveň slouží jako logistický skladový hub s přímým napojením na železnici. Zajímavostí tohoto projektu je také skutečnost, že společnost Sogaris je z 80 % vlastněna pařížskou městskou samosprávou.
V českém prostředí je dosud taková realizace spíše „sci-fi“ námětem, i s ohledem na chybějící koncepci rozvoje city-logistiky, jejíž zpracování má nově v kompetenci Institutu plánování a rozvoje (IPR Praha). Příležitostí pro Prahu je především ucelený rozvoj řady brownfieldových ploch, zde se však aktuálně industriální projekty prosadit neumí. „Řada brownfieldů se nachází v atraktivních lokalitách blíže centra města, jsou tedy pro developery svým umístěním finančně zajímavější především pro bytový a retailový development,“ vysvětluje Jan Hospodář, partner 108 Investment Advisory.
Další novinkou, která se postupně z asijských megapolí přesouvá do Ameriky a Evropy, je výstavba skladů do výšky. Zatímco v Asii není nově dokončený 6patrový singapurský sklad společnosti Panalpina o 30 000 m2 výjimkou, americký developer Prologis v Seattlu finišuje výstavbu prvního 3podlažního skladového komplexu o rozloze 54 777 m2. V českém prostředí se zatím s tímto typem výstavby počítat nedá kvůli nesrovnatelně nižší ceně pozemků, která developery nenutí sáhnout k nákladnější vícepodlažní výstavbě. S ohledem na stále rostoucí poptávku po skladových prostorech, jejichž nabídka v Česku meziročně vzrostla o 12 %, je nadále třeba počítat především s rozvojem skladových projektů typu „big-box“, tedy rozlehlých celků jakými jsou například distribuční centrum 4PX Express v Jenči u Prahy o více než 66 000 m2 či chebské distribuční centrum Tchibo o rozloze 73 000 m2.
„Vícepodlažní industriální výstavba je otázkou ceny pozemku. V situaci, kdy se ceny stanou neúnosnými a nebude možné je reflektovat v ceně pronájmu, bude nezbytné přistoupit k výstavbě do výšky. Jedná se o citlivé téma a taková realizace musí s ohledem na územní plánování vycházet z obecné shody odborné a laické veřejnosti. Osobně si myslím, že na vícepodlažní sklad si v českých podmínkách ještě dlouho počkáme, pokud vůbec kdy bude tato otázka aktuální,“ shrnuje viceprezident Prologis Martin Polák.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |