Nový stavební zákon, který má zjednodušit a urychlit přetrvávající komplikované povolovací procesy, zatím stále nemá zřetelný termín platnosti. Podle premiéra Andreje Babiše, jak tlumočila náměstkyně ministerstva pro místní rozvoj Marcela Pavlová, má mít účinnost od 1. ledna 2021, podle stavbařů se to ale nemůže stihnout. „Podle nového stavebního zákona začne stavět za šest až sedm let,“ pronesl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR (SPS) Jiří Nouza na 15. ročníku Fóra českého stavebnictví.
„Od počátku musí být shoda všech ministerstev v tom, jak má buď novela stavebního zákona, nebo úplně nový stavební zákon vypadat. Měla by si udělat inventuru toho, co pokládají za veřejný zájem. Přáním pana premiéra je, aby nový stavební zákon měl účinnost od 1. ledna 2021,“ uvedla Pavlová. Počet připomínek k novému stavebnímu zákonu však zatím vyrostl přibližně na 1200, pokud by tedy měl mít zmíněnou účinnost od roku 2021, znamená to vyřešit asi dvě denně, včetně víkendů, svátků a prázdnin. Podle Pavlové také není potřeba změnit pouze stavební zákon, ale rekodifikovat celou stavební legislativu.
Diskutovalo se především o dopravní infrastruktuře, kam by do roku 2022 podle Národního investičního plánu mělo proudit 860 miliard korun. Na tzv. velké stavby nad 300 milionů je požadavek okolo 400 miliard. Otázkou však zůstává, kde je sehnat. „Chceme dostavět dálniční síť na transevropské úrovni do roku 2025, ostatní dálnice do roku 2035,“ poznamenal náměstek ministerstva dopravy Tomáš Čoček. S tím souvisí i implementace zákona o liniových stavbách, který má „na stole“ Legislativní rada vlády a má být letos přijat. Nad jeho podobou však přetrvává „zásadní“ rozpor s ministerstvem životního prostředí.
Tržby stavebních firem v Česku v roce 2018 meziročně vzrostly o desetinu na zhruba 500 miliard korun, výkony o 8,4 procenta. „Předpokládali jsme růst kolem čtyř až pěti procent, výsledky byly lepší. Výše stavební produkce se podle odhadů, které nám neoficiálně dodal ČSÚ, pohybuje mezi 500 až 510 miliardami korun. Možná by to mohlo být ještě více,“ uvedl Nouza. Proti krizovému roku 2013 to bylo asi o čtvrtinu více.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |