Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, oprava jezu a úprava navazujícího koryta Radějovky, které prodlouží splavný Baťův kanál o 7 km až do Hodonína, byla zahájena. Stavební práce na hranici mezi ČR a Slovenskem dosáhnou 339,8 milionu Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou 262 milionů a oprava jezu Sudoměřice 77,8 milionu. Ukončení stavby je plánováno na listopad roku 2025.
„Po 85 letech stavíme 14. plavební komoru Baťova kanálu, turisté při trávení volného času na vodě si připomenou slavnou historii této vodní cesty. Pár set metrů odtud vznikla v roce 1722 první plavební komora v českých zemích, tehdy dřevěné konstrukce,“ říká ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. K termínu zprovoznění prodloužené vodní cesty se ještě rozšíří stávající přístaviště v Rohatci a Hodoníně. Následovat by měl v průběhu několika let velkokapacitní přístav Hodonín.
Stavební práce na dva roky uzavřou turistickou trasu vedoucí v současné době přes jez i cyklotrasu na pravém břehu Radějovky. Uzavření bude uskutečněno v první polovině září a bude vyznačena objízdná trasa. Po dokončení stavby plavební komory bude přejezd turistů a přechod pěších z českého na slovenský břeh Radějovky možný po prvním hospodářském mostě, který bude v rámci stavby kompletně rekonstruován.
Provoz slovenského přístaviště Skalica, které je posledním přístavištěm na jižním konci, nebude stavbou dotčen. Veškeré práce, které budou vyžadovat snížení hladiny Baťova kanálu, budou prováděny mimo plavební sezonu. Jedná se například o demolici jezu. V průběhu plavební sezony bude před jez umístěno provizorní hrazení a provoz v přístavišti nebude stavbou ovlivněn.
V letošním roce budou práce zahájeny vyhloubením stavební jímky včetně hrazení ze štětovnic a po ukončení plavební sezony bude započata demolice jezu. V příštím roce budou probíhat betonáže plavební komory a jezu a průběžně také stavební práce na rozšíření koryta Radějovky směrem k řece Moravě i na obou hospodářských mostech.
Nová plavební komora užitné délky 38,5 m a šířky 5,3 metru, obdobných rozměrů jako u jiných komor Baťova kanálu, bude vybudována na českém břehu vedle jezu v Sudoměřicích, který bude současně kompletně opraven. Překonán bude spád 2,7 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce 800 m prohloubeno a rozšířeno na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Dva současné mosty pro zemědělskou techniku jsou nyní nízké, a proto budou vybudovány nově. Součástí jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat současnou ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dnešní migrační neprostupnost říčky.
Zhotovitelem stavby jsou SWIETELSKY stavební, odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA, a Metrostav DIZ.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |