úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Renegociace loni dominovaly kancelářskému trhu, letos budou ještě akcelerovat

18.02.2021  |  Petr Bayer

Renegociace neboli přejednávání nájemních podmínek se v uplynulém roce staly výrazným trendem na kancelářském trhu, který bude v ještě větší míře pokračovat i v roce 2021. Loni bylo přejednáno více než 154 tisíc čtverečních metrů kanceláří, což představuje 46 % veškeré nájemní aktivity (uzavření nových smluv činilo 31 %). Nejaktivnějším regionem byla tradičně Praha a nejbližší okolí.

K nárůstu renegociací došlo především ve 2. pololetí 2020. Data za 3. čtvrtletí ukazují, že  podíl obnovených nájemních smluv tvořil 64 %, ve 4. čtvrtletí 51 %. „Tento fenomén se projevuje u všech firem bez ohledu na velikost kancelářské plochy. Přejednávaly se smlouvy v menších kanceláří do 2 tisíc m2, ale také nad 5 tisíc m2 pronajímatelné plochy. V loňském roce se realizované renegociace týkaly především firem z oblasti informačních technologií, finančnictví či poradenských služeb. Naši agenti loni přejednali téměř 37 tisíc m2 kanceláří,“ komentuje vedoucí týmu CBRE Kateřina Havlová.

Při přejednávání smluv se pro nájemce kanceláří stává klíčovým požadavkem flexibilita jak v délce nájemních smluv, tak ve variabilitě pronajímaných prostor. Firmy stále ve větší míře dbají na zavádění optimálních strategií uspořádání pracovišť a rozložení pracovních týmů. V současné době je také zvýšená poptávka po parkovacích místech, protože zaměstnanci nechtějí kvůli pandemii využívat veřejnou dopravu v takové míře jako dříve. Souběžně s tím roste i zájem o využívání chytrých technologií, například různých navigačních systémů a aplikací pro nájemce, které umožňují lepší koordinaci lidí uvnitř kancelářských budov a tudíž i efektivnější dodržování potřebných opatření v boji proti koronaviru.

"Back office, zahrnující konferenční místnosti a další společné prostory, se stane vytíženějším. Důležité také bude možnost přizpůsobovat se nejistým podmínkám. Ty se v praxi projeví třeba častější kombinací klasických kancelářských prostor s flexibilními nebo implementací směnných provozů či systému hub and spoke. V poslední době je zřetelný také velký zájem o rotační model," popisuje Jana Gerhátová z Business Link Visionary.

Srdcem kanceláří se do budoucna stanou konferenční místnosti a další sdílené prostory. Po roce zkušeností s home office je majitelům firem i zaměstnancům jasné, že řadu úkolů jsou schopni efektivněji vyřešit z domova. "Výzvou letošního roku bude efektivní propojení práce z kanceláře a domova. Pokud na určitém počtu míst v kanceláři může rotovat více zaměstnanců, jsou prostory využity efektivně, snižují se finanční náklady a současně vzniká prostor pro intenzivnější spolupráci," míní Gerhátová.

Rok 2021 s sebou přináší rovněž zásadní změny na poli bankovní identity. Společně s důrazem na bezhotovostní styk tak vzniká nová digitalizační vlna, která prostoupí napříč všemi ekonomickými segmenty, kancelářské prostory nevyjímaje. "Například bezkontaktní technologie se stanou standardem, a to z hlediska jak ekonomických, tak hygienických nároků," líčí Gerhátová. Bezkontaktní technologie se již začínají objevovat u vstupních systémů, inteligentních výtahů nebo osobních skříněk pro zaměstnance.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« duben 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.