úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Rekord: Letošní hotelové transakce v Praze se mohou zdvojnásobit na miliardu eur

Praha - Cukrovarnický palác
12.02.2020  |  Petr Bayer Aktualizováno: 11.02.2020

Letošní objem transakcí v hotelovém sektoru v Praze by mohl dosáhnout až dvojnásobku loňské rekordní hodnoty, tedy jedné miliardy eur. Na trhu se nyní nabízí nebo zvažuje k prodeji již 9 hotelů. „Můžeme uvést Smetana Hotel (Pachtuv Palace) nebo také Carlo IV, kde již byla transakce kupující skupinou Covivio oznámena, ale uzavře se až v dubnu. Prodávat by se ale měly i některé větší a dražší hotely. Očekáváme tak, že Praha mezi top 10 trhy pro hotelové investice v Evropě zůstane,“ říká partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu Cushman & Wakefield David Nath.

Rok 2019 byl pro pražský hotelový sektor z pohledu transakcí rekordní: objem investic přesáhl 500 milionů eur, což je nejvíce v historii, dvakrát více než průměr posledních pěti let. Je to poprvé, co se ČR v žebříčku hotelových investic dostala mezi první desítku v Evropě, konkrétně na 9. místo. Důvody nárůstu jsou na straně nabídky i poptávky. Obecně se zvyšuje zájem investorů o hotely jako investiční nemovitosti, protože cestovní ruch je dlouhodobě rostoucí sektor. Navíc hotelový segment představuje atraktivní alternativu vůči tradičním komerčním investicím, jako jsou například kancelářské budovy a nákupní centra.

„Hotely nabízí zajímavé kombinace návratnosti a rizika pro různé typy investorů – od variabilního rizikovějšího příjmu, ale s poměrně vysokou návratností, až po stabilní a méně rizikové investice do hotelů s dlouhodobým nájmem přes 10 let, což často vyhovuje větším zahraničním investičním fondům,“ líčí partner a vedoucí hotelových transakcí v kontinentální Evropě C&W Frédéric Le Fichoux.

Zároveň pražský trh i v CEE konečně disponuje hotelovými nemovitostmi na prodej. Dosavadní vlastníci vnímají, že přichází čas hotel prodat, protože hodnota nemovitostí za poslední roky výrazně vzrostla a nyní se tento růst zpomaluje – mluví se o potenciální recesi a dalších možných rizicích, ziskovost začínají brzdit vzrůstající náklady na provoz (např. na personál).

Specifické pro Prahu a celý region CEE je, že se poprvé od pádu komunismu dostala do hledáčku velkých investorů. Ti si začali uvědomovat, že region již není tak rizikový a volatilní jako v předchozích letech, kdy zde hotelů vznikalo až příliš.

Graf 2: Podíl investorů na transakcích v hotelovém sektoru v roce 2019 podle místa původu, v procentech

Zdroj: Cushman & Wakefield

Výkonnost pražských hotelů měřená parametry jako obsazenost, ADR (průměrná cena za pokoj) či RevPAR (tržby za disponibilní pokoj) je v současné době velmi silná. A předpokládá se, že dále poroste – především díky rostoucí poptávce a omezené nabídce s malým přírůstkem nových pokojů.

V horizontu příštích tří let jich má přibýt jen asi 1000, a to hlavně díky těmto projektům: znovuotevřeni hotelu Evropa na Václavském náměstí pod značkou W Hotels, přestavba Cukrovarnického paláce na Senovážném náměstí na hotel Andaz nebo novostavba Hard Rock Hotel na Letné.

Vzhledem k velikosti zdejšího trhu nepředstavuje tisícovka pokojů nijak výrazný nárůst, stávajícím hotelům tak příliš nevzroste konkurence, která by mohla snížit jejich výkonnost. Oproti jiným městům v Evropě, kde se hotelů staví mnohem více, je to unikát – a další důvod pro rostoucí zájem investorů o Prahu.

Většina investorů hotely koupila nebo bude kupovat s tím, že mají zájem jejich investiční hodnotu výrazně zvýšit. Jejich strategie obvykle počítají se značnými investicemi do renovací, repositioningu, změny značky, přivedení nového operátora, který na zdejším trhu dosud nebyl. Obdobně jako u klíčových hotelů prodaných v roce 2019 (InterContinental Prague čeká výrazná renovace a změna značky na Fairmont) i u těch plánovaných k prodeji v tomto roce (Carlo IV projde renovací a změnou značky na NH Collection).

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.