Ministerstvo dopravy zahájilo transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ze státní příspěvkové organizace na společnost fungující v tržním prostředí. Změna by v horizontu minimálně tří let měla vést k vytvoření podnikatelského subjektu, který bude lépe odpovídat prostředí, ve kterém působí a efektivně reagovat na potřebu zrychlení výstavby dopravní infrastruktury. Před několika dny ze zdravotních důvodů skončil generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik a vedením byl pověřen současný ředitel úseku výstavby Radek Mátl.
„Chci, aby tato změna, kterou ŘSD podporuje, proběhla v rozumném časovém rámci a s co nejmenšími legislativními změnami. Taktéž musí být zachována nezbytná kontinuita ve vztahu nejen k výstavbě ale i k stávajícím zaměstnancům. Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Chystaná transformace by měla umožnit lepší přizpůsobivost „nové“ společnosti na změněnou situaci v oblasti dostupných zdrojů (národních i evropských), zejména co se týká využívání financování ze soukromých zdrojů a dalších soukromých i veřejných finančních nástrojů, jakým má být například připravovaný Národní rozvojový fond. V personální oblasti by změna měla dát větší prostor pro manažerské řízení organizace a umožnit větší variabilitu pro odměňování zaměstnanců a získání dalších odborníků. ŘSD mý být atraktivním zaměstnavatelem, který bude konkurenceschopnou volbou oproti stavebním a projektovým společnostem, na jejichž práci má dohlížet.
„Nyní musí na Ministerstvu dopravy proběhnout proces, kdy posoudíme jednotlivé možné varianty právní formy nově vznikajícího subjektu a připravíme materiál, se kterým na podzim seznámíme členy vlády,“ líčí Kremlík.
Hlavními důvody pro změnu podoby ŘSD:
• zajistit provázanost příjmů a výdajů spojených se správou vybrané části dopravní infrastruktury a umožnit prostřednictvím cizích zdrojů optimalizovat cashflow dle potřeb výstavby bez přímé vazby na státní rozpočet (další soukromé zdroje, úvěry, apod.);
• zajistit možnost smluvních platů pro odborníky;
• zajistit standardizovaný pohled na hospodaření společnosti (model obchodní společnosti se standardizovaným výkaznictvím).
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |