Celkové náklady projektování Krušnohorského tunelu na vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan jsou očekávány přibližně 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč). Společné náklady na přípravu přeshraničního tunelu jsou děleny v poměru 43 (ČR) : 57 (SRN), podle délky tunelu na stranách hranice. Ze strany Německa jsou předpokládány náklady předprojektové fáze 30 – 40 milionů eur. Na jednání v Berlíně spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem podepsali žádost o spolufinancování přípravy německého úseku přeshraničního tunelu z prostředků Connecting Europe Facility (CEF).
„S německými partnery již diskutujeme detaily, připravujeme studii proveditelnosti vysokorychlostní trati a trasy, kudy by mohla železnice vést, řešíme vedení společného 26 kilometrů dlouhého krušnohorského tunelu, včetně financování,“ říká Havlíček. Díky nové vysokorychlostní trati bude cesta mezi Prahou a Drážďanami trvat pouze 60 minut, a tím se zkrátí na polovinu. Na české straně budou přípravné práce na projektu zatím financovány z národních zdrojů a následně od roku 2021 z CEF2.
Příprava stavby se v současnosti hlavně zaměřuje na úsek Ústí nad Labem – Drážďany, včetně 26 km dlouhého tunelového úseku. Pro Správu železnic se zpracovává studie proveditelnosti, jejímž cílem je zvolit vhodnou trasu vedení trati a odpovídající rychlost pro osobní a nákladní dopravu. Mezi další společná témata jednání v Berlíně patřila také modernizace železnice z Prahy přes Plzeň – Domažlice – Furth im Wald – Mnichov a Norimberk. Modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice proběhne v její plné délce na zhruba 70 km.
Cílem staveb je zvýšení traťové rychlosti do 140 km/hod na stávajících úsecích trati a až na 200 km/hod na nových přeložkách, jejichž délka a řešení byla upřesněna v návaznosti na dokončení studie proveditelnosti. Pro ČR je zásadní, aby na německé straně proběhla elektrizace a zkapacitnění úseku Schwandorf – Furth im Wald a navázalo se tak z hlediska rozsahu úprav na probíhající kroky v projektové přípravě v ČR.
Delegace se také věnovaly alternativní mobilitě, český ministr informoval o vyhlášení dalších výzev pro výstavbu vodíkových plnicích stanic a na podporu výstavby běžných dobíjecích stanic. ČR by ráda čerpala ze zkušeností Německa se zaváděním vodíkové mobility. „Vnímám jako důležité získat informace především o využitelnosti vodíkového pohonu v naší železniční dopravě,“ dodává Havlíček.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |