K projednání vládě se brzy má dostat novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, tzv. liniový zákon. Cílem je zkrátit dobu přípravy strategických dopravních staveb zhruba o třetinu ze stávajících až 13 let. Novela má zjednodušit povolovací procesy, které brání zahájení staveb. Novelu předkládají ministerstva dopravy, pro místní rozvoj a průmyslu a ochodu.
„Podstatným nástrojem k urychlení přípravy staveb je možnost umístit a povolit dopravní stavbu v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, s nímž je spojen také pouze jediný přezkum. V praxi by to mohlo znamenat zkrácení přípravy jednotlivých staveb až o tři roky,“ míní ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Návrh novely zákona dále zavádí jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. V takových případech bude nově vydáváno jediné stanovisko, které nahradí veškeré správní akty vydávané podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což může urychlit přípravu staveb až o rok. „Navrhujeme také zavedení pevné lhůty pro vydávání závazných stanovisek. Ta je stanovena maximálně na 30 resp. 60 dní ve zvlášť složitých případech. Pokud nejsou tato stanoviska vydána ve lhůtách, novela počítá s tzv. fikcemi souhlasu,“ dodává Kremlík. Novela zároveň umožňuje vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a jeho využitelnosti až po dobu 3 let od jeho vyhotovení.
Novinkou je také zavedení územního rozvojového plánu, který bude závazným nástrojem územního plánování státu. „S ohledem na zavedení tohoto nástroje bude vytvořena státní projekční kancelář, která se bude systematicky věnovat jak zpracování návrhů politiky územního rozvoje a jejích aktualizací, tak také návrhů územního rozvojového plánu, a bude tak zpracovávat, aktualizovat a udržovat územně analytické podklady ČR jako souvislou a pravidelně aktualizovanou databázi informací o území celého státu,“ píšou ministerstva v důvodové zprávě.
Současně novela navrhuje vytvoření národního geoportálu územního plánování, který bude informačním systémem veřejné správy na úseku územního plánování a jehož součástí bude též evidence územně plánovací činnosti. V rámci národního geoportálu územního plánování budou zveřejňovány mj. výstupy z územně plánovací činnosti ministerstva pro místní rozvoj a obrany, krajů a obcí.
Aktuálně se staví 256,6 kilometru nových dálnic a silnic I. třídy, z toho dálnic na zelené louce 138,1 km, k tomu modernizace D1 v délce 60,7 km a 57,8 km jsou silnice I. třídy. Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami jsou modernizace brněnské D1 a stavba jihočeské D3. V příštím roce to budou především dálnice D6 (Nové Strašecí – Řevničov) a D48 (Rybí-Rychaltice). Podrobnosti k jednotlivým stavbám v naší interaktivní mapě.
Hlavní nástroje liniového zákona
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |