Přestavba křižovatky D1 a D2 v Brně přijde na 3,2 mld. Kč, hotova bude za 2 roky
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo komplexně přestavovat křižovatku dálnic D1 a D2 Brno jih včetně úpravy D1 na šestipruhové uspořádání. Přestavba dopravně velmi zatížené křižovatky potrvá dva roky. Cena prací vzešlá z výběrového řízení je 3,2 miliardy Kč bez DPH. V dalších letech počítá ŘSD s rozšířením D1 na celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi.
„MÚK Brno jih je jednou z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v ČR. Denně tudy projede až 80 000 aut včetně vysokého podílu tranzitní nákladní dopravy. Stávající uspořádání již nevyhovuje současným ani budoucím dopravním nárokům. Přestavba na 3+3 pruhy na D1 umožní efektivnější rozdělení dopravy, zkrátí se doba průjezdu a zvýší bezpečnost. Projekt počítá i s tím, že v budoucnu by se rampy a připojovací pruhy ještě mohly rozšířit, aby se dalo v případě potřeby kapacitu dále navýšit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jde o klíčový dopravní uzel, který slouží nejen tranzitu, ale i místním pro příjezd do průmyslových zón a městských částí. Sjezdy a nájezdy jsou nově navrženy tak, aby se jezdilo plynuleji. Křižovatka se přestaví ze čtyřlístkovitého na dvoulístkovité křížení dálnic D1 a D2, přičemž větve mezi oběma dálnicemi budou výhradně přímé nebo polopřímé. Letos v dubnu ŘSD zprovoznilo úsek Brno-centrum – Brno jih mezi 194. a 196. kilometrem D1, který na šestipruh rozšířilo jako první.
Součástí stavby budou i protihlukové stěny vysoké až šest metrů. Použije se také nový, méně hlučný typ asfaltu. Vyrostou i provizorní mosty, aby stavbaři mohli navážet materiál také v noci.
ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1 mezi Kývalkou a Holubicemi. Je rozdělená do sedmi úseků. Práce chce ŘSD co nejvíc urychlit, aby omezení byla co nejkratší. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032. „Rádi bychom práce co nejvíc zkrátili, aby se udělaly najednou. Myslím, že se to vyplatilo i při modernizaci dálnice D1, kdy se původně předpokládalo, že se bude dělat po třech úsecích ročně a rekonstrukce by se natáhla na spoustu let: ve výsledku se dělalo ročně až osm úseků. A stejný princip chceme uplatnit zde: práce na rozšíření dálnice výrazně zkrátit do jednoho časového okamžiku, aby bylo co nejméně kolon,“ líčí generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
D1, MÚK Brno jih
délka: 1545 m
počet stavebních objektů: 138
zhotovitel: OHLA ŽS, Swietelsky, Hochtief
cena stavby dle smlouvy: 3 196 383 193 Kč bez DPH
protihlukové stěny: 3, celková délka: 935 m
mostní objekty: na dálnici 7; na větvích MÚK 7
zahájení realizace: 10/2025
zprovoznění: 11/2027
délka stavby do zprovoznění: 25 měsíců
ŘSD aktuálně realizuje 263,3 kilometru nových staveb. Jde o 188,5 km dálnic a 74,8 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 126,7 km dálnic a silnic I. třídy.
Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
