Praha je po Vídni druhým nejvíce trvale udržitelným městem ve střední a jihovýchodní Evropě (CEE). Ve srovnání 100 světových metropolí se podle Arcadis´ Sustainable Cities Index umístila na 23. místě, vede Londýn, Stockholm a Edinburgh. Index každé dva roky sleduje a porovnává u vybraných měst tři pilíře: lidé, podnikání a dlouhodobě udržitelný rozvoj. Praha vysoce bodovala v pilíři lidé a podnikání, prostor pro zlepšení je v oblasti dlouhodobě udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. Oznámila to mezinárodní poradenská společnost Arcadis.
V první dvacítce je celkem 14 evropských měst, 3 města asijská a 3 severoamerická. „Praha je hodnocena jako tzv. vyrovnaný inovátor. Ve dvou sledovaných pilířích (kvalita života obyvatel a úroveň podnikatelského prostředí se umístila celosvětově velmi vysoko. Index oceňuje například dostupnost a kvalitu zdravotní péče v Praze, bezpečnost našeho hlavního města, rozvoj turismu, řadu příležitostí k podnikání a širokou nabídku pracovních míst. V rámci třetího pilíře (trvale udržitelný rozvoj) dobře hodnotí vodní hospodářství a zeleň ve městě. Prostor pro zlepšení je v dopravě, propojení města geografickém i virtuálním, a ve zlepšení odpadového hospodářství,“ uvádí Lenka Matějíčková z české pobočky Arcadis.
Po Vídni, které patří 5. příčka v celkovém globálním srovnání, je Praha druhou nejvíce trvale udržitelnou metropolí regionu střední a jihovýchodní Evropy. S velkým odstupem se řadí další sledovaná hlavní města CEE: Varšava (celkově 54. místo) a Budapešť (57. místo). „Přední místo Praze ve středoevropském srovnání zajišťuje množství zeleně, dostupnost a kvalita zdravotní péče a vyváženost pracovního a osobního života. Praha je velmi atraktivní ipro návštěvníky. Náš index poukazuje na nutnost omezit emise CO2, podpořit alternativní způsoby dopravy (e-automobily, cyklodoprava) a zlepšit zpracování odpadních vod. V této oblasti své renomé již zlepšuje, od září 2018 je ve zkušebním provozu nová čistička odpadních vod, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi a má dostatečnou kapacitu pro současné i rostoucí potřeby metropole. S celkovými náklady 6,6 miliardy Kč jde o největší investici města v posledních letech,“ dodává Matějíčková.
„Řešení dopravní situace v Praze má řadu kroků. K poměrně rychlým a snadným opatřením patří z našeho pohledu rozvoj záchytných parkovišť, která budou vázána na páteřní systém městské hromadné dopravy. Za vhodné řešení také považujeme podporu elektromobility – ať už autobusů MHD, rozšíření nabíjecích stanic pro privátní a firemní e-vozy a rozšíření sdílených kol/elektrokol. S tím souvisí rozvoj sítě cyklostezek a jejich provázanost na MHD. K restriktivním opatřením, která dnes zavádějí mnohé evropské metropole, náleží omezení vjezdu do centra města pro auta, jež nesplňují určité emisní limity. Klíčové je dobudování vnitřního a vnějšího dopravního okruhu, které odlehčí dopravě v centru/širším centru, a rozvíjení sítě pražské městské hromadné dopravy (např. linka metra D) a spolupráce v tomto ohledu se Středočeským krajem a Českými drahami,“ vyjmenovává Matějíčková.
Příloha 1: Arcadis´ Sustainable Cities Index – prvních dvacet měst globálně
Příloha č. 2: Arcadis´ Sustainable Cities Index – umístění měst CEE
1. Vídeň (celkově 5. místo)
2. Praha (celkově 23. místo)
3. Varšava (celkově 54. místo)
4. Budapešť (celkově 57. místo)
5. Moskva (celkově 58. místo)
Index pro společnost Arcadis připravilo Centrum pro ekonomický a hospodářský výzkum (CEBR).
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |