Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Nový centrální depozitář UMP v Praze za 315 mil. Kč zahajuje provoz

05.04.2016  |  Petr Bayer

 

Provoz nové budovy Centrálního depozitáře Uměleckoprůmyslového muzea (UPM) byl zahájen v Červeňanského ulici v Praze - Stodůlkách. Stavba byla financována z programu Péče o národní kulturní poklad Ministerstva kultury ČR a vyžádala si celkové náklady včetně kompletního vybavení téměř 315 milionů korun. K položení základního kamene depozitáře došlo 11. července 2014 a nyní sem postupně může začít stěhovat více než půl milionu sbírkových předmětů muzea. Informuje o tom UPM.

„Nový depozitář Uměleckoprůmyslového muzea v Praze splňuje svými parametry nejvyšší nároky na moderní odborné pracoviště. Současně má díky citlivému architektonickému řešení atmosféru, která jej předurčuje stát se dalším pražským odborným a kulturním centrem,“ uvedl ministr kultury Daniel Herman.

Pětipodlažní budova má kruhový obvod kolem vnitřní čtvercové základny. Je vybavena nejmodernějšími technologiemi, které zaručují jak bezpečné uložení sbírkových předmětů, tak i komfort souvisejících pracovišť. „Přetížení původní muzejní budovy sbírkami a nedostatek prostor pro expozice a výstavy jsme pociťovali dlouhodobě. Rozšíření muzea jsme chtěli původně řešit využitím pozemku zahrady, který byl za tímto účelem v roce 1913 zakoupen. Tento záměr však nenašel podporu u orgánů památkové péče, proto jsme se soustředili na nový projekt – stavbu depozitáře, který by umožnil vyklizení historické budovy a její následnou rekonstrukci. Doufám, že zhruba za rok budeme otevírat pro veřejnost i historickou budovu muzea,“ dodává ředitelka UPM Helena Koenigsmarková.

Depozitáře jednotlivých sbírek mají svůj vlastní režim ve vnitřní čtvercové budově o rozloze 6 340 m2. V ochozech obvodu budovy jsou umístěny moderně vybavené restaurátorské ateliéry a kanceláře všech odborných pracovníků od kurátorů, správců sbírek, restaurátorů po pracovníky evidence sbírek. Na každém patře se nacházejí i badatelny pro odbornou veřejnost. Ve vestibulu bude pro veřejnost otevřena kavárna a prostor pro přednášky, workshopy či menší společenské události. „Barevné řešení jednotlivých pater není náhodné, ale vychází z jednotného vizuálního stylu UPM,“ dodává Koenigsmarková.

Celá budova je koncipována jako nízkoenergetický objekt – kanceláře obklopující samotný depozitář zároveň působí jako izolační vrstva, která snižuje spotřebu energie k udržování stálého klimatu v depozitářích. K tomu je navíc využívána energie ze zemních vrtů, jež také snižuje energetické nároky budovy. „K vlastnímu stavebnímu dokončení díla došlo v lednu letošního roku a souběžně s tím se rozběhl proces přejímek a zkušebního provozu,“ přibližuje projektový manažer generálního dodavatele stavby PSJ Jaromír Gregor. Projekt provedla firma AS Project CZ z Pelhřimova na základě výběrového řízení v roce 2008, projektové řízení a technický dozor za investora měla na starost pražská firma STIS.

Dodavatelem strukturálních a slaboproudých rozvodů je akciová společnost Trade FIDES, dodavatelem volných interiérů Dřevozpracující výrobní družstvo se sídlem v Jaroměřicích. Hlavním dodavatelem úložných vybavení depozitářů je Proman z Chrudimi. Centrální depozitář si může prohlédnout veřejnost během Dne otevřených dveří v sobotu 9. dubna.

Fakta o stavbě:

Nově vzniklý objekt představuje 61 400 m3 obestavěného prostoru, kde ve třech NP a dvou PP je vytvořeno 6340 m2 plochy depozitářů. V každém z uvedených pater je 1130 m2 hlavních depozitárních ploch se zvláštním regulovaným režimem prostředí a technickou výbavou podle charakteru deponovaných sbírek. V objektu pracovny pro 56 odborných pracovníků, příruční sklady, technické místnosti o celkové ploše 3788 m2, restaurátorské dílny o ploše 1343 m2, dobře technicky zařízená přípravna výstavního fundusu o ploše 556 m2. Náklady na 1 m3 obestavěného prostoru činí cca 4240 Kč a náklady na 1 m2 užitné plochy cca 19 000 Kč.

Přibližně 40 % vyprodukované energie slouží k provozu budov, které na druhou stranu vytváří asi 30 % emisí CO2 a přibližně 40 % všech odpadů. Návrh koncepce objektu a následný projekt byl konzultován a oponován odborným pracovištěm stavební fakulty ČVUT, byl zpracován dynamický model chování objektu v různých denních i ročních časových periodách a celkové energetické posouzení objektu. Snahou bylo vytvořit podmínky tzv. pasivního domu při akceptování některých zásad přirozeného komfortu pro pracovníky – možnost přímého větrání, dohřívání a chlazení čerstvého větracího vzduchu.

Technická koncepce vychází z pevného bezpečného jádra depozitáře, kde všechny prostory jsou chráněny samozhášecím zařízením pro případ požáru a okolním izolačním prstencem pro chod zabezpečujících provozů včetně masivní izolační vrstvy obvodového pláště. Pro efektivnější provoz a bezpečnost udržení vnitřních klimat depozitářů v patrech byla zvolena koncepce úpravy vzduchu agregáty umístěnými na jednotlivých patrech místo centrální jednotky, kde jinak při rozvodu po objektu vznikají velké ztráty, a při poruše centrálního zařízení by nastal velký provozní problém.

Jediným silovým médiem pro provoz depozitáře je elektřina (topení, chlazení, atd.). V původním návrhu se počítalo s dvěma doplňkovými zdroji energie – geotermální vrty a tepelnými čerpadly a malou fotovoltaickou elektrárnou na střeše objektu. První z uvedených je realizován. Vzhledem k vývoji v oblasti fotovoltaiky lze předpokládat, že v průběhu příštích let budou na trhu mnohem účinnější a efektivnější i levnější fotovoltaické panely a zařízení, které umožní efektivní doplnění zdroje energie. Celkové vyhodnocení realizovaného technického řešení, pořizovacích a prvními zkouškami ověřených provozních nákladů, bude provedeno v  1. pol. tohoto roku současně s neustálým vyhodnocováním a regulací klimatu v budově, které je po dobu prvních 6 měsíců provozu v ceně dodávky stavby.

Další články k tématu

 
 
 

Odběr newsletteru

Aktuality

19.03.2019 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Smart City Plzeň

Na tématiku „chytrých měst“ a lepšího a bezpečnějšího životu v nich se zaměří 7. diskusní fórum Smart City Plzeň,…

23.01.2019 Cenu Skypaper na výstavě Infotherma získal Wienerberger e4 dům

Cenu časopisu Skypaper Chytrý Oskar 2018 – nejlepší smart produkt získal na slavnostním zahájení výstavy Infotherma…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« březen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Konference