Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

NKÚ: NEN stál 230 milionů korun, úspory v zadávání zakázek nepřinesl

18.04.2016  |  Petr Bayer

Spuštění Národního elektronického nástroje zadávání veřejných zakázek (NEN) do ostrého provozu v srpnu 2015 se zpozdilo o dva a půl roku, přestože původně mělo trvat osm měsíců. Jeho vytvoření stálo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) více než 230 milionů korun, další 4 miliony korun měsíčně stojí MMR jeho provoz. Plánovanou úsporu pro veřejný rozpočet ve výši 5 miliard korun ale NEN nepřinesl. Zadavatelé jej totiž využívají minimálně, protože použití není ze strany veřejných zadavatelů povinné, informuje Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

„Za první dva měsíce ostrého provozu na něm bylo zveřejněno jen sedm veřejných zakázek, potom sice počet registrovaných zadavatelů vzrostl, ale řada z nich NEN využívá jen ke zveřejňování informací,“ zjistili kontroloři. Elektronizace veřejných zakázek měla uspořit až 50 miliard korun ročně a zprůhlednit jejich zadávání. NEN je součástí Národní infrastruktury pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ), jehož vybudování a provoz stály přibližně 700 milionů korun.

Spuštění NEN nabralo zpoždění zejména proto, že dodavatel nepředal prototypy k testování v dojednaných termínech. Například druhý prototyp z celkových šesti dodal v prosinci 2012, kdy už měl být hotový. Rok a půl trval také zkušební provoz, kdy nesloužil k zadávání veřejných zakázek. Přesto MMR v této době zaplatilo za jeho provoz přes 46 milionů korun. Do ostrého provozu se tak NEN dostal až v srpnu 2015. Navzdory nákladnosti projektu NEN ministerstvo neiniciovalo povinnost používat NEN při zadávání veřejných zakázek, a to dokonce ani v rámci svého resortu. Zpoždění, se kterým NEN vznikal, využily soukromé firmy, které mezitím uvedly do provozu vlastní elektronické nástroje. Ty řada zadavatelů ze státní správy používá při zadávání svých veřejných zakázek.

Podle kontrolorů také přetrvává problém s neúplností, duplicitami a nesprávností dat v e-tržištích. A to i přes skutečnost, že na tyto problémy poukázala předchozí kontrola NKÚ. V ní mimo jiné kontroloři upozornili na to, že tehdy provozovaných pět e-tržišť je příliš mnoho. Dnes jsou skutečně v provozu jen dvě. Ta hodlá ministerstvo v roce 2017 zrušit s tím, že je plně nahradí právě NEN. Kontroloři upozornili na riziko, že ČR bude muset vracet evropské dotace, protože poruší tzv. podmínku udržitelnosti, tedy že projekt musí fungovat ještě 5 let od ukončení. „Ukončením systému elektronických tržišť a stanovením NEN jako centrálního tržiště bude zachován výstup projektu NIPEZ a zároveň dojde k úspoře finančních prostředků v odhadované výši až 80 milionů Kč,“ reaguje MMR.

Kontroloři také vyhodnotili, že MMR v souvislosti s NIPEZ a NEN porušilo rozpočtovou kázeň až do výše 267,6 milionu korun. Ministerstvo také porušilo zákon o veřejných zakázkách i podmínky, za kterých peníze na projekty získalo z evropských dotací. Podle kontrolorů ministerstvo například u vývoje NEN neoprávněně zadalo zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění, provedlo výrazné změny v podmínkách zadávací dokumentace a ve smluveném předmětu díla. To mohlo mít negativní vliv na výběr nejvhodnější nabídky.

Zadáváním veřejných zakázek se zabýval v roce 2015 Evropský účetní dvůr a doporučil častější používání elektronických nástrojů. Z kontroly EÚD vyplynulo, že například na Kypru ze 700 zadavatelů veřejných zakázek se jich přes 500 zaregistrovalo k elektronickému zadávání. Do konce června letošního roku by měla na Kypru fungovat plná elektronizace zadávání veřejných zakázek.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

01.11.2019 Skypaper opět v porotě soutěže ČEEP a udělí cenu za celospolečenský přinos

Zvýšení energetické účinnosti a dosažení úspor energie je cílem celostátní soutěže Český energetický a ekologický…

03.10.2019 Časopis Skypaper opět hlavním mediálním partnerem konference Výškové budovy

Nové projekty a související problematika budou tématy již 16. ročníku mezinárodní konference Výškové a inteligentní…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« listopad 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce