úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Nejdelší tunel v ČR zprovozněn, přišel na 6,8 miliardy korun

21.11.2018  |  Eduard Železný Aktualizováno: 22.11.2018

Rekordních 4150 metrů měří nyní nejdelší železniční tunel v České republice u Ejpovic, který byl v těchto dnech zprovozněn na trati Rokycany – Plzeň. Celkové investiční náklady stavby dosahují 6,783 miliardy korun. Projekt je spolufinancován EU z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Příspěvek poskytnutý EU činí 3,520 miliardy Kč.

„Vybudování tunelu má společně se zvýšením rychlosti zásadní vliv na kratší cestování mezi Prahou a Plzní. V průměru se jízdní doba sníží o 9 minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o 10 minut. V tunelu se bude jezdit rychlostí 160 km/h, která je v dnešní době nejvyšší možná na české železnici. Směrově je však trasován pro budoucí vysokorychlostní provoz, takže v něm vlaky budou moci jezdit až 200 km/h,“ říká generální ředitel Státní železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda. Současně se zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati.

Jižním tubusem začaly jezdit expresy, rychlíky i spěšné vlaky, a to ve směru z Plzně do Prahy. V severním tubusu se zahájí postupně provoz 7. prosince, od neděle 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou jezdit všechny vlaky oběma tubusy. Ejpovický tunel je výjimečný nejen svou délkou, ale i použitím dalších prvků. V tubusech je položena pevná jízdní dráha. Velký důraz je kladen na zajištění bezpečnosti v tunelech, provoz vlaků zde budou hlídat nejmodernější technologie. Zhotovitelem je sdružení tvořené společnostmi Metrostav a Subterra.

Zahájení prací před tunelovým portálem u Kyšic se téměř o rok zpozdilo s ohledem na archeologické nálezy v místech budoucího tunelu. Nejprve byly vybudovány v prostoru vjezdových portálů dvě přibližně 300 metrů dlouhé pilotové stěny, které zajistily následné vyhloubení až 18 metrů hlubokého zářezu před vjezdem do tunelu. Ten je součástí přeložky trati, která začíná rozpletem kolejí za železniční stanicí Ejpovice. 

V rámci vybudování zářezu před vjezdem do budoucích tunelů bylo odtěženo přibližně 326 000 m3 horniny. Ražbu tunelů prováděl tunelový razicí stroj vyrobený německou firmou Herrenknecht s průměrem řezné hlavy téměř 10 metrů. Délka stroje byla přes 110 metrů a vážil 1800 tun. Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Oba tunely jsou v celé své délce opatřeny pevnou jízdní dráhou. Jedná se o konstrukci železničního svršku bez štěrkového lože, jejímž hlavním nosným prvkem je plošná, armovaná betonová deska, do které je vetknuto upevnění kolejnic. Hlavní výhodou pevné jízdní dráhy je její vysoká životnost, prakticky bezúdržbová konstrukce, nízká konstrukční výška, což řeší problém s umístěním trakce v tunelech, a oproti klasickému svršku delší doba udržení geometrické polohy koleje.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« listopad 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.