Trend nájemního bydlení v Česku má růst o 10 - 15 %, investoři přitom očekávají snížení ceny na 95 – 120 tisíc korun za čtvereční metr včetně DPH, developeři však požadují 140 – 150 tisíc Kč/m2. Ceny nájemného stagnují, roste tlak na digitalizaci, úspory i kvalitu vybavení. Vyplynulo to z konference Nájemní bydlení budoucnosti pořádané společnostmi BTR Consulting a Real Estate Academy.
Trh nájemního bydlení je hodně diverzifikovaný, množství bytů k pronájmu je stále v rukou fyzických osob, ale rychle se nyní tvoří institucionální trh nájemního bydlení, který povede k narovnání cen na trhu. „Developeři nyní často aktivně vstupují na trh přímo jako investoři. A investoři a developeři hledají konsensus mezi očekáváním investorů a nabídkou developerů pro větší možnosti umisťování bytů do nabídky nájemního bydlení. Většina institucionálních investorů očekává 5% hrubý výnos z nájmu. O projektech se jedná a prodávají se ještě dříve, než se začnou stavět. Je to i proto, že půdorysné a prostorové uspořádání nájemního projektu má řadu odlišností od vlastnického a nelze jednoduše projekty již postavené pro vlastnické bydlení převádět na nájemní," říká Zuzana Chudoba z BTR Consulting.
Ceny nájemného se v Praze se pohybují v průměrně kolem 500 Kč/m2/měsíc dle typu domu a vybavení bytu. V oňském roce narostly až o 20 %, nyní jsou ceny konstantní a dochází jen k mírným korekcím. Roste ale tlak na optimalizaci nákladů a zefektivnění procesů a odráží se v nárocích na technologie a digitalizaci projektů. Základem je komplex automatizovaných a optimalizovaných služeb správy projektu, který dokáže nejen zjednodušit agendu, snížit náklady, ale být i konkurenční výhodou. Podstatná je například možnost kontroly a vyúčtování okamžité spotřeby na měsíční bázi.
Zkušenosti a trendy v USA a Německu:
Podle Olesyje Epps ze společnosti Roofstock také v USA poptávka po bydlení převyšuje nabídku, a to jak ve vlastnickém, tak nájemním a cenově dostupném bydlení. Trh nájemního bydlení ale roste již od krize ve 2007, kdy finanční instituce či investiční fondy získaly do portfolia množství nemovitostí a začaly je pronajímat, a tento trend trvá. Vlastní bydlení již není součástí „amerického snu“ a roste podíl mladých, movité střední třídy a přistěhovalců, kteří se nechtějí vázat. Také si řada rodin kvůli vysokým úrokovým sazbám a cenám nemůže dovolit vlastnit byty, a proto žije v pronájmu.
V USA existují dva typy pronájmů: byty v centru velkých měst poblíž společenského vyžití vhodné pro malé rodiny a jednotlivce a velké rodinné bytové domy v různých, spíše okrajových částech měst – jde o investiční segment zejména pro institucionální investory. Od roku 2015 roste trend centralizace nájemných rodinných domů a bytových budov do komunitních center se společnou správou a řadou služeb, zázemí a benefitů, které by si rodina jinak nemohla dovolit. Zisky investorů u nájemního bydlení se mění napříč státy USA obdobně jako v Evropě. Například lokality na pobřeží jsou velmi vyhledávané a jsou dražší, cenově méně dostupné a z hlediska investorského cashflow je yield nižší. Ve vnitrozemí je levnější půda a stavební pozemky a yieldy se pohybují mezi 6 - 9 %.
Zkušenosti z německého trhu nájemního bydlení sdělil Daniel Bacík z Czech Home Capital. Nájemní smlouvy se v Německu na rozdíl od Česka uzavírají na dobu neurčitou a je silný trend dlouhodobého nájemního bydlení. Ten podporuje i fakt, že nájemník získává byt nezařízený a vybavuje si jej sám. Indexace nájemného nezahrnuje celý koš inflace jako u nás, ale jen položky se stavbou a bydlením spojené. Indexované nájemné se aplikuje podle cenových map a nájemné lze zvýšit maximálně o 20 % za tři roky.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |