Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Nádraží ve Františkových Lázních se vrátila původní podoba za čtvrt miliardy

20.11.2025
Eduard Železný

Nádraží ve Františkových Lázních se vrátil historický vzhled, zároveň nabízí moderní prostory. Zaujme světle růžová fasáda, která vychází z původního barevného řešení. Stavební práce probíhaly od začátku loňského roku, celkové náklady dosáhly 252 milionů korun. „Františkovy Lázně figurují od roku 2021 na seznamu světového dědictví UNESCO a nádražní budova je součástí městské památkové rezervace. Stavební práce proto probíhaly pod dohledem památkářů, kteří mj. rozhodli o světle růžové barvě fasády. Ta byla typická pro saské dráhy, kterým původně patřilo i zdejší nádraží,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.   

Původní vzhled získala rovněž střecha, a to jak výslednou barevností, tak použitými materiály. Pomyslný návrat do doby vzniku nádraží představuje i tvar historických říms. Stavební úpravy v interiéru zahrnovaly kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů, stejně tak repasi dveří a oken. Všechny vnitřní instalace přitom byly provedeny podle moderních standardů.

Stavbaři dále zmodernizovali odbavovací halu včetně vstupů, všechny veřejně přístupné prostory jsou nyní plně bezbariérové. Cestující kromě pokladen najdou i stánek s občerstvením. Vzniklo také zázemí pro dopravce a zaměstnance Správy železnic. Součástí projektu bylo i zřízení přístupové cesty přímo na 1. nástupiště. V těsné blízkosti budovy se vybudovala stání pro kola a místa s možností nabíjení elektrokol.

V horních patrech došlo k úpravě prostor celkem 11 bytů. Při jejich modernizaci objevili dělníci historické hrázděné příčky, které bylo třeba zachovat. V průběhu stavby se tak upravovaly dispozice bytů, aby mohly zůstat autentickou připomínkou dobové drážní architektury. Podobným případem byl i nález historické dlažby na nástupišti po odkrytí novějších asfaltových vrstev. Žulové velkoformátové desky byly po konzultaci s památkáři repasovány a použily se pro chodníky před nádražní budovou.

„V průběhu prací jsme odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou, což si vyžádalo změnu projekčního a technologického řešení. Náš realizační tým společně se zástupci investora dokázal minimalizovat dopady těchto změn a předáváme stavbu, která bude mít nosnou konstrukci s delší životností, než bylo původně plánováno,“ líčí generální ředitel Metrostav CZ Karel Volf.

Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Františkovy Lázně je navržen na spolufinancování EU pomocí Mechanismu pro spravedlivou transformaci (JTM). Akce je finančně podpořena také z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Regional. „Františkovy Lázně získaly díky evropské podpoře a náročné rekonstrukci důstojnou bránu do města, kterou využijí nejen místní, ale také návštěvníci z celého světa. Historická budova je nyní navíc výrazně méně energeticky náročná, což je také jedním z cílů podpory,“ uzavírá  mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Václav Lebeda.

Další články k tématu