Na rekonstrukce železničních mostů bude potřebné zajistit během následujících 10 let bezmála 10 miliard korun, a to nad rámec běžné údržby. Mezi připravované stavby patří pražský most pod Vyšehradem s délkou přemostění 216 metrů, v Mokropsích (170 m), v Červené nad Vltavou přes vodní nádrž Orlík (272 m) nebo viadukt v Brně přes Křídlovickou ulici a řeku Svratku (92 m) na trati Břeclav – Brno.
„Počet železničních mostů hodnocených stupněm 3, který vyžaduje stavební zásah, činí 319, což je 4,7 % z celkového počtu 6726. Jako prioritu pro následující období do roku 2030 si Správa železnic stanovila dostat se pod hranici 2 %, což odpovídá 134 mostům,“ říká náměstkyně generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy Marcela Pernicová. Na přelomu tisíciletí bylo na železniční síti ve stupni 3 celkem 735 mostů. To představovalo přibližně 11 % z jejich celkového počtu. Tento nepříznivý stav byl způsoben dlouhodobou podudržovaností před rokem 1990 a částečně i v 90. letech.
Prvních 34 železničních mostů z předpjatého betonu nyní prošlo bez větších problémů podrobnou diagnostikou a statickým posouzením. Podstatné závady nebyly zjištěny. Stejné posouzení nyní čeká zbývajících 29 mostních objektů z celkového počtu 63, které k tomu byly vybrány.
Správa železnic se na diagnostiku a statické posouzení mostů s předpjatou nosnou konstrukcí soustředila v roce 2018, mj. po nehodě dálničního mostu v Janově. Na základě prvotních prohlídek tohoto typu mostních konstrukcí bylo rozhodnuto o podrobné diagnostice a statických přepočtech u 63 mostů. V 1. etapě programu bylo prostřednictvím specializovaných firem posuzováno 34 mostů. Z výsledných statických posudků vyplývá, že žádný most nevykazuje kritické závady, které by vyžadovaly akutní stavební zásah, případně zásadní omezení provozních parametrů.
V rámci údržby, oprav a rekonstrukcí realizuje v posledních letech Správa železnic každoročně stavební akce na mostech za 700 – 800 milionů korun. Z nedávno dokončených staveb lze uvést most přes vodní nádrž Hracholusky, most Zahrádky na trati Lovosice – Česká Lípa nebo Negrelliho viadukt v Praze.
Již 19. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a výrazná inovace v dopravě (ČDS&T) otevřel své…
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Na jaké oblasti ve stavebnictví by se měla nová vláda především zaměřit?
výstavba dálnic a silnicPetr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |