Ministerstvo dopravy (MD) dnes vypsalo výběrové řízení na výstavbu pilotního projektu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem v úseku Háje – Mirotice a souvisejících staveb a údržby formou spolupráce soukromého a veřejného sektoru (PPP). Předpokládá, že za stavbu dálnice a její provoz zaplatí vítězi kolem 25 miliard korun, dostavba začne nejdříve za dva roky.
„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Předmětem zakázky je podle Věstníku veřejných zakázek realizace pilotního projektu PPP D4 spočívajícího v zajištění projektování, výstavby, financování, provozování a údržby nedokončené dálnice D4 Háje – Mirotice a dále rozšíření a zajištění provozování a údržby existujících, k novostavbám bezprostředně přiléhajících úseků silniční infrastruktury v úsecích Skalka – Háje a Mirotice – Krašovice. Projekt zahrnuje přibližně 32 kilometrů „greenfieldového“ úseku (model DBFOM) a 16 km „brownfieldového“ úseku (model O&M). Doba trvání smlouvy činí 30 let.
Zájemci mohou žádosti o účast předkládat do 2. července 2018, poté proběhne jejich vyhodnocení a takzvaný shortlisting, tedy omezení počtu účastníků na čtyři uchazeče, a to na základě počtu obdobných realizovaných PPP projektů. Čtyři konsorcia s nejvíce referenčními PPP projekty budou následně vybrána k dalšímu jednání se zadavatelem v soutěžním dialogu. Předpokládané datum odeslání výzvy k podání nabídek je 31. října 2018.
Hodnota tendru byla v souladu s celosvětovou praxí stanovena jako součet nominálních plateb za dostupnost za celé období trvání smlouvy. Konečnou výši roční platby za dostupnost určí až veřejná soutěž. „Vítězný uchazeč dálnici nejen dostaví, bude zároveň hlídat kvalitu odvedené práce a 25 let zajišťovat i její provoz a údržbu, předávat dálnici státu musí v bezvadném stavu,“ dodává ministr Ťok.
Vláda schválila záměr ministerstva dostavět zbývající část D4 pomocí PPP v lednu 2016. MD uzavřelo v následujícím roce smlouvu se sdružením White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomáhají s přípravou projektu a výběrem koncesionáře. Oproti předpokládané ceně 79 milionů korun stát díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP ušetřil více než 50 milionů korun. Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí, nyní se vyřizuje nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků v celé délce zbývající trasy.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |