Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Luxusní obchody platí v Praze nejvyšší nájemné v střední Evropě

21.06.2016  |  Petr Bayer

Praha má se svými nákupními třídami v rámci střední Evropy výsadní postavení. Z celkového počtu 230 obchodních jednotek na tzv. high streets jsou neobsazeny pouze tři a česká metropole tak vykazuje nejnižší neobsazenost v regionu. Obchodníci v ní platí nejvyšší nájemné - 170 až 200 eur/m2/měsíc. Praha se také chlubí největší koncentrací luxusních a prémiových značek a nejlepšími možnostmi pro otevírání vlajkových lodí prodejen.

Potvrzuje to čerstvá studie mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate „Příběh čtyř měst - Nákupní třídy v hlavních městech střední a východní Evropy, která srovnala situaci na hlavních nákupních třídách v Praze, ve Varšavě, v Budapešti a Bukurešti.

„Praha vede nad svými středoevropskými konkurenty, i co se počtu turistů týče. Za loňský rok ji navštívilo rekordních 6,3 miliónu a jejich počet by měl i nadále růst. To se pozitivně odrazí i na výsledcích obchodníků,“ komentuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Poradenství v BNP Paribas Real Estate Česká republika. Dodává, že mezi luxusními a prémiovými značkami je o pražské high streets mimořádný zájem. A to je další rozdíl oproti hlavním městům ve střední Evropě, kde tento typ nájemců směřuje zejména do nových obchodních center.

Podle studie náleží pražskému centru další primát v podobě vysokého zastoupení gastro a služeb, které spolu s obchody dotváří vyrovnaný mix nájemců. Varšava či Budapešť mají oproti Praze mnohem vyšší podíl obchodních jednotek. Nedostatek volných maloobchodních prostor na high streets (Na Příkopě, Pařížská a Václavské náměstí) vede v Praze k poptávce po jednotkách i v jejich okolí. Díky tomu se v centru metropole realizuje několik projektů rekonstrukcí, rozšíření nebo novostaveb. Vzrůstá například význam ulice 28. října, kde se plánují dvě významnější rekonstrukce.

Pronajimatelé mohou mířit na luxusní značky jako Saint Laurent, Moschino, Chanel nebo Emporio Armani, z nichž některé jsou ve střední Evropě aktivní, ale v Praze i přes vynikající ekonomické výsledky české metropole stále chybějí. Tyto značky ale požadují pouze špičkové prostory v Pařížské ulici, kde je jich nedostatek. „Obchodníci mění tvář centra Prahy a hlavním motorem jsou právě luxusní a prémiové značky, včetně kvalitních restaurací nebo barů. Lze očekávat, že se bude postupně měnit skladba nájemců. Řada stávajících neustojí tlak na zvyšování nájemného,“ shrnuje Šindelářová.

Maloobchodní nemovitosti, prostory na obchodních třídách nevyjímaje, jsou v posledním období rovněž hitem mezi investory. Láká je vysoká poptávka nájemců, limitovaná nabídka a tím pádem i předpoklad dalšího růstu nájemného. Právě high streetové nemovitosti poskytují zajímavé a jisté zhodnocení. Jen za posledních 5 let se totiž zvýšily nejvyšší dosahované nájmy o 20 % a i nadále se očekává jejich další růst. Investoři se vzhledem k atraktivitě české metropole nezaměřují jen na plně obsazené objekty bez nutnosti dalších investic do budovy. Možné zhodnocení nemovitosti lze dosáhnout také rekonstrukcí starších především historických objektů.

Spektrum investorů zaměřujících se na high street je poměrně pestré. Najdeme v něm zahraniční i české institucionální investory a investiční společnosti, ale i privátní investory. V loňském roce investice do nemovitostí na hlavních třídách dosáhly více než 150 milionů eur. Po započtení prodeje obchodního centra Palladium, které tvoří pomyslné zakončení hlavní pražské nákupní třídy Na Příkopě, se celkový objem vyšplhal až na 720 milionů eur.

BNP Paribas očekává, že i letos by se měly uzavřít transakce high streetových nemovitostí v rekordním objemu. Mezi nejčerstvější patří akvizice budov Na Příkopě 23-27 Lasalle. Poptávka investorů tlačí nahoru ceny nemovitostí, a to se odráží ve snižování výnosové míry až k hranici 4 - 4,5 %. Pro srovnání, výnosy u špičkových nákupních center v ČR jsou až o 100 bazických bodů vyšší než u retailových budov na obchodních třídách. Na druhou stranu nejlepší high street nemovitosti v Paříži vykazují yield 3 % a v Londýně dokonce jen pod 2 %. Výnosy u high street nemovitostí ve Varšavě a Budapešti se pohybují kolem 5,5-6 % respektive 6-6,5 %.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

03.04.2019 Časopis Skypaper se zařadil mezi významné dárce Nadačního fondu Rafael Dětem

Časopis Skypaper se zařadil mezi významné dárce Nadačního fondu Rafael Dětem, který pomáhá zajišťovat finanční…

23.01.2019 Cenu Skypaper na výstavě Infotherma získal Wienerberger e4 dům

Cenu časopisu Skypaper Chytrý Oskar 2018 – nejlepší smart produkt získal na slavnostním zahájení výstavy Infotherma…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« duben 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Konference