Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Libeňský most je dle expertů v havarijním stavu a hrozí jeho uzavření

13.01.2016  |  Petr Bayer

Havarijní stav Libeňského mostu vyžaduje neprodleně vybrat variantu rekonstrukce a začít s její realizací. Vyplývá to z analýzy a posouzení současného technického stavu soumostí, kterou si zadala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) u Kloknerova ústavu ČVUT Praha. Česká komora architektů (ČKA) požaduje prohlášení mostu kulturní památkou.

„Analýza posuzovala variantu rekonstrukce, která by maximálně respektovala současný stav, a variantu, která most rozšíří, ale zároveň fakticky z velké části postaví znovu. Podle ČVUT je méně riziková z technického i finančního hlediska varianta B, tedy rozšíření mostu a výměna pilířů. Při rekonstrukci nemáme jistotu, kolik nakonec bude stavba stát a jak dlouho vydrží. Dle názoru odborníků by rekonstrukce pouze prodloužila životnost soumostí o 20 let, protože už nyní je na hraně životnosti. Nový most by měl vydržet 100 let a při rozumné správě možná déle,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek.

Česká komora architektů považuje za zásadní chybu především přístup k této významné technické památce. „O špatném technickém stavu mostu se hovoří již několik let a navzdory této skutečnosti správce objektu, Technická správa komunikací, jej nechal dále chátrat. Dřívějšími investicemi do cenného mostu se mohlo zabránit jeho současnému stavu a dalším souvisejícím investicím,“ upozorňuje ČKA.

„Do Libeňského mostu se desítky let neinvestovalo, neprobíhaly žádné průběžné opravy a dnes jsme v naprosto nekomfortní situaci. Z architektonického hlediska, ani jako osobu odpovědnou za správu této stavby mne to netěší, ale jako radní pro dopravu nemůžu dovolit provozovat most v havarijním stavu s hrozbou neplánovaného uzavření, ani nemůžu riskovat neplánované zvýšení nákladů a další rizika,“ dodává Dolínek.

Na kvalitách Libeňského mostu, jehož architektem byl mimo jiné světově uznávaný architekt Pavel Janák, se shodují odborníci napříč širokým spektrem (kromě ČKA je to např. Klub Za starou Prahu, Národní památkový ústav či historici architektury v čele s dalším laureátem Pocty ČKA a Ceny MK za přínos v oblasti architektury Rostislavem Šváchou). „Jen velmi obtížně si tedy dovedeme představit, že by byla tato nanejvýš kvalitní architektonická stavba nahrazena něčím stejně kvalitním. Představený projekt rozšířeného mostu s nesmyslným zeleným pásem považujeme přímo za absurdní. Cílem sledující veřejný zájem by měla být citlivá rekonstrukce Libeňského mostu, kultivace jeho okolí a úspora veřejných financí, kterou by rekonstrukce přinesla. Pro zachování mostu hovoří i to, že jeho rekonstrukcí nedojde k ochromení dopravy mezi Prahou 7 a 8, tak jako v případě výstavby mostu nového,“ míní ČKA.

Hlavní závěry studie Kloknerova ústavu ČVUT:

Varianta A představuje parciální rekonstrukci při zachování stávajícího vzhledu, šíře 21 m a autentického materiálu konstrukce. Varianta B je rekonstrukce náhradou stávajících konstrukcí novým mostem šíře 26 m dle projektové dokumentace, na kterou bylo vydáno stavební povolení. Pro obě varianty byl učiněn předpoklad využití spodní stavby se zachováním původních pilířů. Shrnutím kladů, záporů a rizik lze konstatovat přednosti varianty B zejména v dodržení technických norem, dosažení doby trvanlivosti a životnosti díla, lhůty výstavby a stavu přípravy projektu, včetně možnosti zahájení realizace. Varianta A zachovává autentičnost materiálů a vzhled konstrukce. Nese s sebou však riziko zvýšení nákladů při rekonstrukci, prodloužení doby výstavby a riziko plynoucí z nových zjištění v průběhu rekonstrukce.

Analýza dále potvrzuje, že v dopravní linii Libeňského soumostí existují slabá místa v konstrukcích (nehomogenita betonu oblouků a degradace rámových konstrukcí), která se blíží k havarijnímu stavu. Tyto skutečnosti mohou vést k dalším dopravním omezením na mostě, včetně tramvajového provozu a následně může nastat úplné uzavření soumostí, souběžně s omezením lodní dopravy.  

V prosinci 2015 byla podána žádost o prodloužení stavebního povolení.  Probíhá kompletace zadávací dokumentace na výběr zhotovitele stavby a správce stavby v souladu s variantou B.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

23.01.2019 Cenu Skypaper na výstavě Infotherma získal Wienerberger e4 dům

Cenu časopisu Skypaper Chytrý Oskar 2018 – nejlepší smart produkt získal na slavnostním zahájení výstavy Infotherma…

07.01.2019 Průzkum Skypaper: Růst loni očekávaly více než dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy mírně snižují svůj optimismus a růst za loňský rok očekávalo 44,6 % oproti 47,3 % v roce 2017. Vyšší…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« březen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Konference