úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Levin: Lekvi Development vidí budoucnost v rozvoji retailových parků

Andrej Levin
03.05.2022  |  Petr Bayer Aktualizováno: 05.05.2022

Společnost Lekvi Development, která se zaměřuje na výstavbu a provoz retailových parků v České republice a nově i na Slovensku, vznikla jako dceřiná společnost realitně poradenské skupiny Lekvi Group. V současnosti připravuje expanzi i do dalších zemí střední a východní Evropy. „Máme v přípravě přibližně 13 komerčních projektů, jako nové retail parky a samotné komerční jednotky v menších či velkých městech České republiky,“ říká Andrej Levin, partner společnosti Lekvi Development, v rozhovoru pro časopis Skypaper.

Co Vás vedlo k rozhodnutí zaměřit se na retailové parky a tento maloobchodní segment?

Česká republika se vymyká z evropského průměru vysokým počtem obchodních a nákupních center. V podstatě tam, kde je to jen trochu možné, už nějaké nákupní centrum stojí. Dalo by se tedy říci, že tento druh developmentu začíná dosahovat svých limitů. Oproti tomu retailové parky jsou na vzestupu, zažívají skutečný rozmach.

Čím si to vysvětlujete?

Příčin je více. Jedná se v podstatě o jakýsi návrat malých prodejen, které za předchozí roky přílivem obchodních center zmizely. V těchto menších retailových parcích naleznete téměř veškeré zboží té každodenní potřeby. Typicky zde bývají potraviny, drogerie, lékárna, někdy i restaurace apod. Další výhodou je, že jsou často v docházkové vzdálenosti či v blízkosti bydliště. Lidé tak mohou dělat častější a menší nákupy a nemusí dojíždět do obchodních center, kde tráví spousty času.

V současné době, kdy se v podstatě vše zdražuje, je to velmi výhodné. Ušetří se nejen za pohonné hmoty, ale díky pravidelným menším nákupům se nakupuje jen to, co je skutečně potřeba a lépe si udržíme přehled o domácích zásobách. Ve výsledku tedy zamezíme i plýtvání s potravinami, které často vzniká právě v důsledku neuvážených velkých nákupů, ke kterým nás obchodní centra přirozeně svádějí. A v neposlední řadě – covidová pandemie tvrdě zasáhla velká nákupní centra, malé retailové parky s otevřenými parkovišti zůstaly i v době lockdownů prakticky stále otevřené.

Máte už s developmentem retail parků konkrétní zkušenosti?

Ano, v loňském roce jsme vybudovali nákupní centrum Zenexto ve Zruči nad Sázavou. To vzniklo v původní městské zástavbě a jeho součástí jsou prodejny Pepco, drogerie Teta, Tabák Valmont a oblíbené AlzaBoxy. Tento projekt má za sebou rok provozu a je velmi úspěšný a mezi místními lidmi oblíbený.

A co nyní chystáte?

Máme v přípravě přibližně 13 komerčních projektů, jako nové retail parky a samotné komerční jednotky v menších či velkých městech České republiky. Úspěšně působíme také na Slovensku, kde jsme v tomto roce otevřeli dvě prodejny potravin Žabka. Jednu v Trnavě a jednu nyní aktuálně otvíráme v Bratislavě. Ta je součástí nového rezidenčního komplexu Bella Vita a místním obyvatelům příjemně rozšíří občanskou vybavenost, která zde doposud chyběla.

Setkáváte se někdy během přípravných fází výstavby s komplikacemi typickými pro dnešní dobu? Daří se vám zvládat komplikované procesy územního a stavebního řízení?

Musím přiznat, že někdy ta počáteční vyjednávání úplně snadná nejsou. Ale z principu se snažíme stavět tam, kde je o obchody tohoto typu zájem. Retail parky jsou určeny především obyvatelům dané lokality a přilehlého okolí, bereme je tedy jako své partnery a nasloucháme jejich potřebám a požadavkům. Chceme být pro své okolí dobrými sousedy. Naše obchody a retail parky někdy vznikají v původní zástavbě v místech, kde se dříve nacházely budovy, někdy stavíme i na „zelené louce“. Tím však určitě nemyslím malebnou přírodu, ale pouze nezastavěné pozemky, kterou jsou dle územního plánu určeny ke komerčnímu využití. Ve výsledku jsme se však zatím nesetkali s nespokojeností s projektem, který vždy vedle rozšířeného sortimentu zboží a služeb přinese do lokality i nová pracovní místa.

Zvažujete expanzi také na zahraniční trhy?

Ano, zvažujeme, dokonce jsme v tomto ohledu už kus cesty urazili. Právě za tímto účelem jsme si nechali od společnost GfK zpracovat podrobnou analýzu tržního prostředí, abychom zjistili, kde je pro tento typ obchodů největší potenciál. Zaměřili jsme se zejména na země střední a východní Evropy. Z tradičních zemí západní Evropy vidíme příležitosti ještě ve Španělsku. Pokud bych měl být ještě konkrétnější, tak v tuto chvíli podrobně zkoumáme a propočítáváme příležitosti v Rumunsku a Bulharsku, kde by měl být pro rozvoj našich retail parků největší potenciál.

Z analýzy vyšlo relativně dobře i Maďarsko, ale zde máme trochu pochybnosti s ohledem na aktuálně špatnou či minimálně nejistou politickou situaci. Pokud jde o lokality, zde ještě nemohu být zcela konkrétní. Ale na rozdíl od České republiky, kde se orientujeme na menší města, v případě Rumunska a Bulharska půjdeme spíše do měst větší velikosti, rozhodně nad 100.000 obyvatel. Vzhledem k menší obsazenosti trhu velkými nákupními centry zde naše menší retail parky rozhodně své uplatnění najdou.

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

23.05.2023 Skypaper opět hlavním mediálním partnerem prestižní stavební soutěže ČDS

Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« duben 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce