Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Letos bude dokončeno 18 tisíc m2 nákupních parků, dvakrát méně než loni

21.09.2016  |  Petr Bayer

V Česku se letos očekává dokončení pouze šesti nákupních parků o celkové ploše 18 000 čtverečních metrů, loni to bylo 14 nových nákupních parků o ploše 40 000 m2. Důvodem je především složité získávání povolení a klesající množství vhodných lokalit. Celková plocha nákupních parků v ČR se ke konci roku 2016 odhaduje na 775 000 m2, z toho je volných 8,3 % prostor. Největší letos dokončený park se nachází v Havířově a otevře začátkem listopadu. V nejnovější zprávě to oznamuje Cushman & Wakefield (C&W).

„S plochou nákupních parků téměř 800 tisíc m2 se ČR v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo – se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě,“ říká Jiří Kristek z C&W. „V celoevropském kontextu má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8,500 000 m2  plochy,“ dodává.

NÁKUPNÍ PARKY OTEVŘENÉ V ROCE 2016

NÁKUPNÍ PARK

DEVELOPER

VELIKOST M2

DOKONČENÍ

Rotunda Havířov

OC Rotunda

6 400

 Q4

MyBox - Brandýs nad Labem

Eyemaxx

3 400

 Q3

Bruntál - Fastmall

Fastav

3 000

 Q2

Retail park - Šestajovice u Prahy

Exafin

1 000

 Q4

MyBox - Pelhřimov

Eyemaxx

1 800

 Q4

Retail Park Mělník

Agile

2 600

 Q4

Zdroj: Cushman & Wakefield, září 2016

Český trh nákupních parků leží z velké části v rukou zahraničních investorů. Čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 %) a Intercora (14 %), následuje český developer a investor CPI (10 %) a rakouská společnost Immofinanz (8 %). „Zájem lokálních i zahraničních investorů o koupi nákupních parků v ČR stoupá. Současní majitelé se však do prodeje nehrnou, protože nákupní parky jsou zajímavou součástí realitního portfolia,“ líčí Kristek. Do parků investují kromě fondů také místní firmy, jež motivuje pocit zodpovědnosti k regionu a znalost lokality.

Letos již proběhl prodej nákupního parku Severka Liberec a Campus Brno, další transakce jsou v jednání. Cena začíná v řádu desítek milionů korun, proto zaujme i menší investory. Nákupní parky zajišťují majiteli stabilní příjem, jejich plocha je velice flexibilní a při případném odchodu nájemce lze relativně jednoduše měnit účel jejího využití. Správa parku je navíc pro majitele méně náročná, než u kancelářské budovy nebo obchodního centra. Popularitu si nákupní parky zachovávají i přes patrný pokles výnosů z jejich prodeje oproti předchozím rokům. Zatímco loni se zisk u mimopražských parků pohyboval na úrovni 8,5 %, dnes je běžně okolo 8 % z celkové ceny. U prémiových a pražských parků může klesnout až k 7 %. I to je stále více, než u kancelářských nemovitostí.

Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodních jednotek v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou 1000 m2 a více, bez započítání prodejen potravin a velkoformátových prodejen nábytku a DIY prodejen, které nabízejí potřeby pro kutily a vybavení pro dům a zahradu. Vždy je součástí parkoviště, které je sdíleno všemi operátory v rámci parku. Maloobchodní park bývá cíleně vybudován jedním developerem v jednotném vzhledu.

Prodejny DYI a nábytku

Prodejny DYI zaujímají v ČR přibližně 850 000 m2 a prodejny nábytku asi 580 000 m2. Téměř polovina z celkem 134 prodejen DYI v České republice patří Mountfieldu. „Na českém trhu provozujeme aktuálně 57 prodejních center a v následujících letech se chystá otevření několika dalších,“ říká Luděk Lhota z Mountfieldu. „Kromě rozšiřování prodejní sítě o nová centra do nových lokalit, nás čeká také přemístění některých stávajících center do modernějších a větších prostor. Velikost naší průměrné prodejny se pohybuje okolo 1200 m2,“ dodává. Oproti tomu značky jako Bauhaus či Hornbach volí strategii nižšího počtu obchodů s větší prodejní plochou. Průměrná plocha bývá okolo 17 000 m2. OBI má v ČR 33 provozoven, jejich plocha činí dohromady 300 000 m2, což je nejvíce ze značek pro kutily.

Prodejny nábytku

V ČR existuje 158 prodejen nábytku, největším hráčem je IKEA, jejíž čtyři prodejny zabírají dohromady 100 000 m2. Z českých řetězců disponuje největší plochou značka Jamall s 50 000 m2 (25 prodejen). Z hlediska počtu prodejen vede zastoupení dánské firmy Jysk, které provozuje 70 obchodů při průměrné prodejní ploše okolo 1000 m2 na jednu prodejnu. „V sektoru nábytku i potřeb pro kutily začíná stále silněji promlouvat e-commerce. Operátoři na tento trend reagují sice poměrně pomalu, ale jistě. Většina z nich dnes již má nebo alespoň zvažuje spuštění online prodeje. Vedle toho evidujeme i prodejce nábytku, kteří provozují výhradně e-shopy, příkladem je MT nábytek či Bonami,“ uzavírá Kristek z C&W.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

03.10.2019 Časopis Skypaper opět hlavním mediálním partnerem konference Výškové budovy

Nové projekty a související problematika budou tématy již 16. ročníku mezinárodní konference Výškové a inteligentní…

21.06.2019 Soutěž Česká dopravní stavba vyhlásila vítěze, Skypaper v porotě a udělil cenu

Tituly 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2018 získaly Modernizace trati…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce prospělo českému stavebnictví?

kvalitnější legislativa
 
více veřejných zakázek
 
omezení korupce
 
zlepšení odborného školství
 
zodpovědnější úředníci
 
jiné (můžete nám napsat co)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« říjen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce