úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Kupka: ČR potřebuje v příštích 10 letech do dopravní infrastruktury 2,8 bilionu Kč

ilustračka-dopravní-malý
30.01.2024  |  Petr Bayer

ČR bude potřebovat v příštích 10 letech investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022 „K zajištění těchto prostředků počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, s tzv. PPP projekty. Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Výstavba dálnice D4 vstoupila letos do závěrečné sezóny. V prosinci loňského roku dosáhla hranice téměř 80 % stavebních prací. V prosinci 2024 bude po 43 měsících prací dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem dokončena. Závěrečné práce budou zahájeny po zimní přestávce, v závislosti na klimatických podmínkách. Většina zemních prací již byla dokončena, a tak mezi klíčové letošní úkoly patří příprava vozovkových vrstev a kompletního vybavení dálnice.

„Spolupráce s naším zadavatelem, Ministerstvem dopravy ČR, a zhotovitelem DIVIA stavební, která je součástí skupiny VINCI Construction CS, byla klíčovým faktorem, který nám umožnil dosáhnout tohoto významného milníku 80 % dokončení. Jsme připraveni v tomto tempu pokračovat i při dokončování zbývajících prací,“ dodal generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro střední Evropu Christian Biegert.

V první polovině roku budou na trase D4 postupně připraveny všechny vozovky. Kromě podkladních vrstev ze štěrku a kamení budou položeny asfaltové vrstvy. Finální vrstva, po které budou jezdit automobily, budou položeny až v závěrečné fázi, aby nedošlo k jejich zatížení nebo poškození stavební technikou. Zatímco loni vyrostla většina ze 40 mostních konstrukcí na trase do fáze hrubé stavby, letos na nich budou pokračovat další práce: například proběhne pokládka izolací, budou se klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí. Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice.

Operační centrum

Operační centrum (SSÚK) u křižovatky Lety je v současné době ve fázi hrubé stavby. Bude v něm umístěno středisko řízení provozu, hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a zařízení na výrobu solanky.

Informační systém

Důležitou součást této stavby představuje komplexní informační systém. V roce 2024 budou instalovány kabelové rozvody, které se budou sbíhat do operačního střediska v Letech. Informační systém umožní poskytovat řadu technologických služeb včetně úsekového měření, kamerového dohledu (195 kamer), který pokryje 100 % dálnice i přilehlých oblastí, SOS tísňových telefonů (48), vysokorychlostních vah, meteostanic (10), variabilních dopravních značek a informačních panelů (34) a analyzátorů dopravního proudu. Systém bude komplexně testován, aby byl bezchybně připraven na otevření dálnice.

BIM

Dostavba D4 mezi Příbramí a Pískem je největší liniovou stavbou v ČR, která využívá technologii BIM. Díky BIM má dálnice D4 digitální dvojče, které obsahuje veškeré informace o jednotlivých součástech dálnice a klíčovou dokumentaci, jako jsou kolaudační rozhodnutí a manuály. Technologie BIM se podílí i na plynulém přechodu mezi fází výstavby a provozu a zajistí vysoce kvalitní údržbu dálnice D4 po celou dobu 25 let trvání koncese.

Odpočívky Krsice

Na jaře budou rovněž zahájeny hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic, které nabídnou kompletní zázemí pro odpočinek řidičů, mimo jiné celkem 246 parkovacích míst. Souběžně se začnou stavět dvě čerpací stanice s restauracemi.

Motýlí dálnice

Podél celé trasy budované dálnice D4 se na jaře po obou stranách začne vysévat speciální obohacená travní směs, v níž je vedle tradiční trávy vysoký podíl lučních bylin a květin, které jsou přirozené pro tuto oblast a podpoří rozvoj biodiverzity v této lokalitě. Současně se budou i nahrazovat dřeviny, které byly vykáceny při vytyčení trasy dálnice.

Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.

 

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

23.05.2023 Skypaper opět hlavním mediálním partnerem prestižní stavební soutěže ČDS

Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?

masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)
 
přehodnocení podmínek Green Dealu především co se týká racionality při dosažení termínů bezuhlíkové ekonomiky
 
dočasné pozastavení odklonu od uhlí po dobu nezbytně nutnou k překonání energetické krize
 
větší podpora energetických úspor (inovační technologie, kontrola plýtvání...)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« duben 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce