úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

E-shopy střídají na středoevropském trhu automobilový průmysl

23.02.2016  |  Petr Bayer

Internetové nakupování může mít v příštích letech větší význam pro rozvoj průmyslových nemovitostí ve střední Evropě než automobilový průmysl, který byl hlavním hybatelem trhu v uplynulých dvaceti letech. Ve střední Evropě existuje téměř 20 milionů m2 moderních průmyslových ploch k pronájmu a zájem je tak silný, že podíl volných ploch klesl na historické minimum 5,7 %. Pro srovnání podíl volných kanceláří je 12 %. Po mírném zpomalení automobilového průmyslu v uplynulém roce hýbe trhem stále silněji e-commerce, uvádí v nejnovější studii Cushman & Wakefield (C&W).

“Rozvíjí se jak lokální e-shopy, tak zahraniční. Některé jdou cestou budování poboček na domácím trhu, jiné expandují do zahraničí. Prvním krokem bývají často sousední země v rámci střední Evropy. Zároveň k nám míří e-shopy z celého světa s cílem obsadit tento region. A k expanzi potřebují všichni skladové a logistické areály,” říká vedoucí středoevropského průmyslového týmu v C&W Ferdinand Hlobil.

“Maloobchodníci s kamennými prodejnami rozšiřují svou nabídku přes e-shopy, a s tím je spojená další expanze skladu. Velké zahraniční e-shopy si zase pronajímají prostory pro obsluhu západoevropského trhu a expanzi na východ. Pracovní síla ve středoevropském regionu je kvalifikovaná a nepoměrně levnější,“ líčí Tom Listowski z polské kanceláře C&W. „Schopnost reagovat na sezónní výkyvy a flexibilita v pracovních úvazcích hrají také roli v rozhodování firem. Pracovní právo je v Polsku volnější než v západní Evropě, proto je oblíbenou destinací pro distribuční centra. Také ceny za pronájem lze ve střední Evropě často vyjednat pod úrovní nájemného v lokalitách na západ od našich hranic,“ dodává.

K nejvýznamnějším transakcím v oblasti e-commerce patřily v uplynulých dvou letech TIM S.A. (30 000 m2), Mall.pl (přes 9500 m2), Home24 (26 400 m2) a Oponeo (12 000 m2) v Polsku. Amazon (133 000 m2), Mall.cz (29 000 m2), Exiteria (11 000 m2) v ČR, Alza.sk (12 000 m2) na Slovensku a EMAG (7700 m2) a Mall.hu (6 300 m2) v Maďarsku. „Dalším citelným trendem na trhu je zvětšování poptávek na velkost budovy. Dnes už nepřekvapí požadavek na 100 tisíc, v určitých případech dokonce až 150 tisíc m2. To bylo před několika lety ještě nemyslitelné,“ upozorňuje Hlobil.

Loni se v zemích střední Evropy pronajalo celkem 4,5 milionu m2 moderních průmyslových ploch, z toho 3,8 milionu se nachází na území Polska a ČR. V roce 2014 to bylo 4,4 milionu. Poptávka nájemců je velmi silná a téměř všechny nové prostory jsou během několika měsíců obsazeny. Za posledních pět let přestala v segmentu téměř existovat spekulativní výstavba. Developeři postavili přes 1,5 milionu m2 nových hal, o rok dříve 1,4 milionu. Nejsilnější výstavba probíhala v letech 2007 a 2008, kdy se shodně postavilo 2,5 milionu m2 ročně. Loni se stavělo též převážně v Polsku a ČR (dohromady 1,4 milionu m2), oživení zaznamenalo Slovensko, kde loni vyrostlo 80 tisíc m2. V předchozích dvou letech se stavělo 20-30 tisíc m2 ročně. „V Maďarsku a Rumunsku je výstavba v posledních letech minimální, obě země se shodně zaměřovaly především na pronájem již existujících prostor,“ líčí Hlobil.

Podíl volných ploch klesl v regionu na historické minimum 5,7 %. „V Maďarsku klesla nepronajatost o pět procentních bodů na současných 11 %. Přitom v uplynulých osmi letech se pohybovala kolem 20 %. Pokud Maďaři nezačnou rychle stavět, v letošním roce klesne nepronajatost pod zdravých 10 %,“ upozorňuje Hlobil. Podíl volných ploch klesá také v Rumunsku. Přispívá k tomu politická stabilita, ekonomický růst, levná pracovní síla i dostatek volných pozemků. Země má velký potenciál, zájem firem o tuto zemi neustále roste a C&W registruje řadu velkých poptávek.  

„Ve střední Evropě dnes mluvíme o silném developerském trhu. Nájemci mají omezené možnosti z čeho vybírat, na druhou stranu lze v některých lokalitách téměř okamžitě stavět na klíč, protože developeři mají připravené pozemky i projekty. Nájemce si tak může nechat postavit halu na míru svým požadavkům a nemusí se přizpůsobovat existujícím plochám,“ konstatuje Hlobil. Pokračuje příliv výrobních firem z Německa, které láká především levnější kvalifikovaná pracovní síla a celkově nižší náklady na pořízení nemovitosti.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.11.2019 Průzkum Skypaper: Stavebnictví nejvíce trápí legislativa a korupce

Firmy opět uvádějí, že stavebnímu sektoru by nejvíce prospěla kvalitnější legislativa, byť oproti loňsku došlo k…

01.11.2019 Skypaper opět v porotě soutěže ČEEP a udělí cenu za celospolečenský přinos

Zvýšení energetické účinnosti a dosažení úspor energie je cílem celostátní soutěže Český energetický a ekologický…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj letos očekáváte ve své stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« listopad 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.