Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

E-shopy střídají na středoevropském trhu automobilový průmysl

23.02.2016  |  Petr Bayer

Internetové nakupování může mít v příštích letech větší význam pro rozvoj průmyslových nemovitostí ve střední Evropě než automobilový průmysl, který byl hlavním hybatelem trhu v uplynulých dvaceti letech. Ve střední Evropě existuje téměř 20 milionů m2 moderních průmyslových ploch k pronájmu a zájem je tak silný, že podíl volných ploch klesl na historické minimum 5,7 %. Pro srovnání podíl volných kanceláří je 12 %. Po mírném zpomalení automobilového průmyslu v uplynulém roce hýbe trhem stále silněji e-commerce, uvádí v nejnovější studii Cushman & Wakefield (C&W).

“Rozvíjí se jak lokální e-shopy, tak zahraniční. Některé jdou cestou budování poboček na domácím trhu, jiné expandují do zahraničí. Prvním krokem bývají často sousední země v rámci střední Evropy. Zároveň k nám míří e-shopy z celého světa s cílem obsadit tento region. A k expanzi potřebují všichni skladové a logistické areály,” říká vedoucí středoevropského průmyslového týmu v C&W Ferdinand Hlobil.

“Maloobchodníci s kamennými prodejnami rozšiřují svou nabídku přes e-shopy, a s tím je spojená další expanze skladu. Velké zahraniční e-shopy si zase pronajímají prostory pro obsluhu západoevropského trhu a expanzi na východ. Pracovní síla ve středoevropském regionu je kvalifikovaná a nepoměrně levnější,“ líčí Tom Listowski z polské kanceláře C&W. „Schopnost reagovat na sezónní výkyvy a flexibilita v pracovních úvazcích hrají také roli v rozhodování firem. Pracovní právo je v Polsku volnější než v západní Evropě, proto je oblíbenou destinací pro distribuční centra. Také ceny za pronájem lze ve střední Evropě často vyjednat pod úrovní nájemného v lokalitách na západ od našich hranic,“ dodává.

K nejvýznamnějším transakcím v oblasti e-commerce patřily v uplynulých dvou letech TIM S.A. (30 000 m2), Mall.pl (přes 9500 m2), Home24 (26 400 m2) a Oponeo (12 000 m2) v Polsku. Amazon (133 000 m2), Mall.cz (29 000 m2), Exiteria (11 000 m2) v ČR, Alza.sk (12 000 m2) na Slovensku a EMAG (7700 m2) a Mall.hu (6 300 m2) v Maďarsku. „Dalším citelným trendem na trhu je zvětšování poptávek na velkost budovy. Dnes už nepřekvapí požadavek na 100 tisíc, v určitých případech dokonce až 150 tisíc m2. To bylo před několika lety ještě nemyslitelné,“ upozorňuje Hlobil.

Loni se v zemích střední Evropy pronajalo celkem 4,5 milionu m2 moderních průmyslových ploch, z toho 3,8 milionu se nachází na území Polska a ČR. V roce 2014 to bylo 4,4 milionu. Poptávka nájemců je velmi silná a téměř všechny nové prostory jsou během několika měsíců obsazeny. Za posledních pět let přestala v segmentu téměř existovat spekulativní výstavba. Developeři postavili přes 1,5 milionu m2 nových hal, o rok dříve 1,4 milionu. Nejsilnější výstavba probíhala v letech 2007 a 2008, kdy se shodně postavilo 2,5 milionu m2 ročně. Loni se stavělo též převážně v Polsku a ČR (dohromady 1,4 milionu m2), oživení zaznamenalo Slovensko, kde loni vyrostlo 80 tisíc m2. V předchozích dvou letech se stavělo 20-30 tisíc m2 ročně. „V Maďarsku a Rumunsku je výstavba v posledních letech minimální, obě země se shodně zaměřovaly především na pronájem již existujících prostor,“ líčí Hlobil.

Podíl volných ploch klesl v regionu na historické minimum 5,7 %. „V Maďarsku klesla nepronajatost o pět procentních bodů na současných 11 %. Přitom v uplynulých osmi letech se pohybovala kolem 20 %. Pokud Maďaři nezačnou rychle stavět, v letošním roce klesne nepronajatost pod zdravých 10 %,“ upozorňuje Hlobil. Podíl volných ploch klesá také v Rumunsku. Přispívá k tomu politická stabilita, ekonomický růst, levná pracovní síla i dostatek volných pozemků. Země má velký potenciál, zájem firem o tuto zemi neustále roste a C&W registruje řadu velkých poptávek.  

„Ve střední Evropě dnes mluvíme o silném developerském trhu. Nájemci mají omezené možnosti z čeho vybírat, na druhou stranu lze v některých lokalitách téměř okamžitě stavět na klíč, protože developeři mají připravené pozemky i projekty. Nájemce si tak může nechat postavit halu na míru svým požadavkům a nemusí se přizpůsobovat existujícím plochám,“ konstatuje Hlobil. Pokračuje příliv výrobních firem z Německa, které láká především levnější kvalifikovaná pracovní síla a celkově nižší náklady na pořízení nemovitosti.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

23.04.2019 Časopis Skypaper opět v porotě soutěže ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Časopis Skypaper se opět stal členem odborné poroty již 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba,…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce prospělo českému stavebnictví?

kvalitnější legislativa
 
více veřejných zakázek
 
omezení korupce
 
zlepšení odborného školství
 
zodpovědnější úředníci
 
jiné (můžete nám napsat co)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« květen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž