úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

E-commerce v ČR zažívá boom, chystá se výstavba 2 milionů m2 nových skladů

21.11.2018  |  Petr Bayer

V Česku se plánuje vybudování 2 milionů čtverečních metrů nových skladových prostor pro e-commerce, z toho přes 1 milion m2 v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji. Tyto regiony nejvíce profitují ze zlepšujícího se napojení na německou dálniční síť. „Nejvíce skladových ploch obsazených e-shopy a retailery zůstává v širším okolí Prahy, největší spotřebitelské základně v ČR a zároveň oblasti s nejvyšší koncentrací pracovní síly,“ říká vedoucí oddělení pronájmů průmyslových prostor v BNP Paribas Real Estate APM ČR Dušan Drábek.

Amazon, Alibaba, Babymarkt, Sky Deutschland, Huaije a řada dalších globálních hráčů v oblasti e-commerce působí v tuzemských distribučních areálech. Další obří operátoři e-shopů o přesunu uvažují. Důvodem je poloha ČR a blízkost Německa v kombinaci s výhodnějšími podmínkami na trhu práce. To spolu se silnou domácí poptávkou, která se odráží v soustavném růstu nákupů přes internet, činí z ČR prémiovou destinaci pro skladování a distribuci mezi provozovateli e-shopů a retailery. Další rozmach však omezuje hlavně dostupnost pracovní síly a pozemků pro výstavbu distribučních center.

Tržby e-commerce v ČR by měly letos přesáhnout 130 miliard. Kč podle APEK. Lze očekávat ještě větší akceleraci: zatímco v Německu činila v roce 2017 průměrná útrata v e-shopech 1037 eur za osobu a rok a v Británii dokonce 3000 eur, tuzemští klienti na internetu učinili za stejné období nákupy za necelých 400 eur. „E-commerce a retail tvoří až 30 % veškeré poptávky po skladových nemovitostech a tento sektor je tak hlavním tahounem trhu. Kvůli klesající dostupnosti pracovní síly a stoupajícím nákladům hovoří logistické společnosti i sami operátoři o nezbytné automatizaci, mechanizaci a službách s vyšší přidanou hodnotou,“ doplňuje vedoucí poradenství v BNP Paribas Lenka Šindelářová.

O konjunktuře tuzemských e-shopů svědčí například společnost Notino, která z jihomoravského distribučního centra pokrývá poptávku téměř po celé Evropě. V předvánočním období plánuje odbavit 80 000 zásilek denně, do pěti let to ale má být 250 000 zásilek. „Je stále největší výzvou rychlost doručení. Tuto bariéru se snažíme stále zmenšovat, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč uvažujeme o dalších distribučních centrech,“ přibližuje ředitel logistiky Notino Tomáš Hofer. Sílící poptávka zákazníků po nákupech po síti stojí za soustavným nárůstem počtu e-shopů. Podle odhadů by jich mělo být letos přes 40 000, kdy na on-line prodej sází v rámci vícekanálového prodeje i velcí retaileři. Loni měl e-commerce na celkových obratech v maloobchodu podíl 10,5 %, zatímco lídr evropského trhu Británie vykázal 17% podíl.

S ohledem na vysoký počet hráčů na zdejším trhu se začíná značně diverzifikovat poptávka po typech skladů i lokalitách. Velmi záleží na tom, jaký trh operátor pokrývá: například distribuční společnost Geis, která získala do svého portfolia německý e-shop Babymarkt, umístila tento sklad u severočeského Chomutova. „Poroste jistě význam multi-user skladů, pro které se vyplatí instalovat nejnovější technologie pro co nejefektivnější využití plochy jako patrové mezaniny či spádové skladování, ale také zkrácení doby vychystávání a maximální snížení chybovosti,“ líčí ředitel logistiky Geis CZ Pavel Křížek. Již nyní jsou podle něj běžné technologie jako automatické dopravníky, prstové vychystávací skenery, pick by voice nebo pick by light technologie pro vychystávání a další IT technologie včetně skladového softwaru.

Potřebu zjednodušit procesy v logistice a co nejvíce operací zautomatizovat potvrzuje rovněž HP Tronic, který provozuje značky Datart, Euronics nebo Kasa.cz. „Aktuálně je již k tomu mnoho příležitostí a je možné dosáhnout i zajímavé návratnosti 2-3 let. Samozřejmě vzhledem prostorovým nárokům a na nosnost podlah je nejlepší variantou nejdříve jasná představa o technologii a následně budování skladových prostor,“ ředitel logistiky Libor Křížka.

Nové technologie a trend automatizace kladou přitom dodatečné požadavky na skladové prostory, které e-shopy využívají a poptávají. „Kromě lokality, která je klíčová, a měla by krom dobrého napojení na hlavní zásobované oblasti nabídnout dostatek pracovní síly a možnosti expanze v případě nárůstu objemů, je nutno vzít v potaz řadu technických požadavků. Patří mezi ně například zvýšená nosnost a kvalita podlah důležitá při využití VNA vozíků či vyšší světlá výška skladu,“ uzavírá Drábek.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« září 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.