Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Dvorecký most v Praze bude hotov v roce 2026, přijde na 1,45 mld. Kč

11.09.2025
Petr Bayer

Nově vznikající pražský most mezi Podolím a Zlíchovem už je možné přejít pěšky, zprovoznění pro MHD, cyklisty i chodce je plánované na 1. kvartál 2026. Dokončení díla, včetně informačního centra a multifunkční arény s uměleckou instalací, se předpokládá o půl roku později. Celkové náklady se odhadují na 1,447 miliardy korun bez DPH.

„Nový Dvorecký most je jednou z nejvýznamnějších investic do moderní infrastruktury a rozvoje Prahy. Už brzy propojí Podolí a Smíchov a stane se novou páteří městské hromadné dopravy a součástí tramvajového okruhu a prostorem pro pěší i cyklisty. Projekt vzniká i díky evropským dotacím a je ukázkou toho, jak mají vypadat chytré investice do dopravy 21. století: šetrné k životnímu prostředí, pohodlné pro lidi a připravené na budoucnost,“ uvádí náměstek primátora Zdeněk Hřib.

„Tato nová infrastrukturní stavba bude i významným magnetem pro milovníky umění a pro turisty. Most do budoucna bude sehrávat klíčovou roli z hlediska prezentace pražské kultury a z hlediska pražského cestovního ruchu. Světelná zahrada Krištofa Kintery bude svým rozsahem a velikostí ojedinělé umělecké dílo nejen v ČR, ale i zahraničí, které nebude atraktivní jen pro Pražany, ale i pro turisty,“ míní náměstek primátora Jiří Pospíšil.

V současné době už je kompletně zabetonovaná nosná konstrukce a jsou zainjektovány předpínací kabely. Z obou stran mostu je také rozpracována pevná jízdní dráha tramvajové trati, zároveň na mostě pokračují izolační práce, včetně přípravy povrchů, předmontáž mostní kolejové dilatace na smíchovské straně, příprava na odbednění a převoz podpůrné konstrukce pole 6 nebo instalace odvodnění a kabelových drah v komoře mostu. V okolí mostní konstrukce se nyní stavební firma zaměřuje na dokončovací práce na informačním centru a na stavbu multifunkční arény u podolského břehu. Dále pokračuje montáž ocelové lávky na smíchovské straně i zásypy kolem ulice Na Zlíchově.

V předchozí fázi stavby se už dokončila mostovka, osazení kolejového souvrství tramvajové tratě zhruba na 50 % mostu a v předpolích mostu byly částečně instalovány inženýrské sítě, odvodnění, chodníky, trakční stožáry a stožáry veřejného osvětlení. Nejnáročnější je tvarová složitost konstrukce, komplikované vyztužení betonářskou výztuží a ukládka předpínacích kabelů. Velmi složité byly i geologické podmínky při založení mostu, logistika výstavby nebo zásobování stavby.

Do zprovoznění musí být ještě na mostě dokončena izolace, montáž antivibrační rohože a výstavba tramvajové trati nebo osazení trakčních stožárů. V plánu je také osazení zábradlí, včetně osvětlení mostu, uložení živičných povrchů, osazení mostních a kolejových dilatací mostu, montáž odvodnění mostu a instalace inženýrských sítí v komoře mostu. Nutné bude také ještě dokončit předpolí mostu, které zahrnuje instalaci inženýrských sítí, komunikací, chodníků, schodišť, zábradlí, ale také sadové a terénní úpravy pod mostem nebo namontovat oplocení. Na dokončení čeká ocelová lávka, informační centrum a multifunkční arena, kde se v současnosti už nachází zakrytá socha Heavy Head Boy od umělce Krištofa Kintery. Okolní objekty, včetně osazení zbývajících architektonických a výtvarných děl, by měly být dokončeny v 3. čtvrtletí 2026. Stavbu má na starosti Metrostav TBR, Firesta a Strabag.

„V současné době na stavbě působí kolem osmi desítek dělníků a dvacítka techniků. Tvarová složitost mostu přinášela výrazné ztížení výstavby zejména při tvarování bednění a armatury včetně vedení a pokládky předpínacích kabelů. Přestože se dílo blíží do závěrečné fáze, práce je stále velmi mnoho včetně souvisejících objektů v okolí mostu a pod mostem a bohužel některé činnosti spadají do klimaticky nevhodného období,“ dodává vedoucí projektu z Metrostavu TBR Petr Koukolík,

Návrh mostu z bílého betonu odkazuje ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mj. autorem Libeňského mostu, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby.

Další člíánky k tématu