Dálnice D35 je delší o obchvat Vysokého Mýta a úsek Hořice – Sadová za 5 mld. Kč
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo dva významné úseky dálnice D35 téměř šest kilometrů dlouhý obchvat Vysokého Mýta v Pardubickém kraji a 10,5 kilometru dlouhý úsek Hořice – Sadová v Královéhradeckém kraji spolu s částí navazujícího úseku Sadová – Plotiště. Celkové náklady přišly na zhruba 5 miliard korun. Obě stavby jsou spolufinancovány z Programu Doprava 2021-2027.
„Závěr letošního roku je ve znamení dokončování řady dopravních staveb. Dálniční síť se za celý letošní rok prodlouží o 66,7 kilometru. Zdaleka nejvíc jich je právě na D35, kde to bude víc než 35 kilometrů,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl, který věří, že celá dálnice D35 bude hotová do pěti let a stane se důležitou alternativou k přetížené D1.
Prvně jmenovaný nový dálniční úsek začíná mimoúrovňovou křižovatkou Vysoké Mýto-západ. Na dálnici se tam zatím, než bude příští rok hotov navazující úsek z Ostrova k Vysokému Mýtu, bude najíždět z I/35 přes šestiramennou okružní křižovatku. Na konci stavby je pak MÚK Džbánov. Přes tuto křižovatku je na dálnici napojený jižní okraj Vysokého Mýta. Součástí úseku je šest mostů na dálnici, čtyři nadjezdy a rovněž čtyři protihlukové stěny dohromady dlouhé 3,3 kilometru.
„Obchvat Vysokého Mýta je jednou z těch zásadních staveb na trase budované dálnice. Městem, kde žije kolem 13 000 lidí, projíždělo denně přes 18 000 aut, z toho téměř třetina kamionů. Za poslední roky se příprava všech zbývajících úseků D35 výrazně zrychlila,“ uvedl Mátl.
Nový dálniční úsek nahradí silnici I/35 mezi městem Hořice a obcí Sadová. Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka u Hořic s délkou větví 1,1 kilometru. Na dálnici je 12 mostů, nejdelší (340 metrů) je estakáda u Hořic, kterou tvoří dva samostatné mosty pro každý jízdní směr.
Na novém úseku dálnice je také šest protihlukových stěn dlouhých dohromady skoro pět kilometrů. Na estakádě u Sadové vznikla skleněná protihluková stěna s motivy, jež připomínají bitvu u Hradce Králové z roku 1866 a obě bojující armády. Stěna je mezi obcemi Sovětice a Sadová v místech, kde předvoj první pruské armády 3. července 1866 překročil říčku Bystřici a pokračoval na Sadovou.
„Původní termín zprovoznění bylo jaro roku 2026. Stavba je puštěná do provozu včetně části navazujícího úseku Sadová – Plotiště, kde jsme dodělali křižovatku Sadová a kolem kilometru trasy dálnice, aby dálnice Hořice – Sadová mohla být napojená na současnou silnici I/35,“ doplnil Mátl.
ŘSD zároveň pokračuje v přípravě a výstavbě dalších úseků dálnice D35. Již příští rok v létě má být otevřena část mezi Ostrovem a tunelem Homole, na konci roku 2026 celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto. ŘSD také jedná se zhotovitelem stavby o možnosti dřívějšího zprovoznění úseku Džbánov – Litomyšl; oproti původně plánovanému roku 2027 již v roce 2026. Obchvat Litomyšle by pak měl být hotový v průběhu roku 2027.
D35, Vysoké Mýto – Džbánov
Hlavní trasa:
délka: 5 950 m
počet všech stavebních objektů: 98
protihlukové stěny: 4, celková délka 3 318 m
zhotovitel: Eurovia CS, M - Silnice a Stavby mostů
cena stavby dle smlouvy: 1 829 523 355 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 2 355 976 640 Kč bez DPH*
zahájení realizace: 11/2023
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 25 měsíců
* včetně změn během výstavby, stav k polovině prosince 2025

D35, Hořice – Sadová
Hlavní trasa:
délka: 10 450 m
počet všech stavebních objektů: 145
protihlukové stěny: 6, celková délka 4 933 m
zhotovitel: Eurovia CS, M - Silnice a Stavby mostů
cena stavby dle smlouvy: 2 441 996 771 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 2 743 113 438 Kč bez DPH*
zahájení realizace: 11/2023
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 25 měsíců
* včetně změn během výstavby, stav k první dekádě prosince 2025

