Zatímco mezi Hradcem Králové a Jaroměří je ve výstavbě 22,4 kilometru dálnice D11 směrem k Polsku, zbývajících 40,8 kilometru mezi Jaroměří - Trutnovem a státní hranicí se má dle současných plánů dokončit nejdřív v letech 2026-2027. Přípravu zbývajících úseků je potřeba zrychlit, protože polská strana bude na hranicích mezi lety 2023 – 2024 a mohou nastávat dopravní komplikace.
„Potřebujeme zkrátit přípravu, zrychlit výkupy pozemků a postavit alespoň úsek Trutnov – státní hranice o několik let dříve. Proto musíme co nejdříve schválit v tomto roce tzv. zákon o liniových stavbách a vyřešit možnosti zkrácení celé stavby a přiblížit termíny otevření české i polské dálnice,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček po jednání s polským protějškem Andrzejem Adamczykem. Havlíček ustaví interní pracovní tým na Ministerstvu dopravy. V Poslanecké sněmovně vznikne tým napříč politickým spektrem pod vedením poslance Martina Kolovratníka, který se bude inspirovat v Polsku, jak lze legislativně urychlit výstavbu.
Dalším tématem společného jednání bylo obnovení dálkového spojení Praha – Wrocław na stávající konvenční trati. Předběžně lze předpokládat vedení čtyř párů vlaků Praha – Ústí nad Orlicí – Lichkov – Wrocław s dalším pokračováním ve směru Gdynia s jízdní dobou asi 4 hodiny. Provozování těchto vlaků je v plánu od prosince 2022. Ministři se také informovali o aktuálním stavu přípravy vysokorychlostních tratí. ČR zpracovává studie proveditelnosti pro české úseky s vazbou na sousední země. Klíčová se stává koordinace přípravných kroků, harmonogramů a plánování v jednotlivých zemích V4 pro VRT železniční spojení Budapest – Bratislava – Brno – Přerov – Ostrava – Katowice – Warszawa. V ČR byla již schválena modernizace trati Brno – Přerov na maximální rychlost 200 km/h (2022-2028) a zpracovávají se studie proveditelnosti na vysokorychlostní spojení Praha – Brno – Břeclav a (Brno) – Přerov – Ostrava.
Na české straně byla také v roce 2018 zpracována územně-technická studie nového vysokorychlostního spojení Praha – Wrocław, jejímž cílem bylo definovat územní průchodnost takové trati v rámci ČR (variantně přes Liberec a Hradec Králové) a stanovit její investiční náklady. Po dohodě s polskou stranou se v roce 2020 počítá se zadáním a koordinací studie proveditelnosti. V rámci navazujících bilaterálních jednání budou koordinovány i parametry nové vysokorychlostní trati mezi Bohumínem a polskými Katovicemi s cílem stabilizovat místo překročení hranice a definovat parametry tratě. Tento postup pomůže eliminovat rozsáhlé územní rezervy pro novou trať do budoucna právě v blízkosti Bohumína.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |