D1 je kompletní, poslední úsek u Přerova stál skoro 8 miliard Kč
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo poslední chybějící úsek dálnice D1. Je to 10,1 kilometru dlouhá část Říkovice – Přerov v Olomouckém kraji. Po 58 letech od zahájení stavby prvního úseku je tak nejdůležitější česká dálnice dokončená. Práce trvaly tři roky, zprovoznit úsek, který poslouží také jako obchvat Přerova, se oproti původnímu harmonogramu podařilo o tři měsíce dřív. Cena stavby po valorizaci je 7,9 miliardy Kč bez DPH, většinu nákladů uhradí EU.
„Nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a současně zklidní provoz na dálnici D46, protože většina aut se z Brna do Ostravy dostane po poslední části D1. Tento historický milník je sice mimořádně významný, zároveň však musíme rychle směřovat k dalšímu, kterým je dokončení celé páteřní sítě dálnic. Za zásadní v tomto ohledu považuji stabilní systém financování pro roky 2026 až 2029, aby se klíčové stavby mohly plánovat bez odkladů a přepracovávání rozpočtů,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.
Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny dlouhé přes 4 kilometry a místy vysoké až 6 metrů a rovněž 14 mostů. Nejnáročnější byla 940 metrů dlouhá mostní estakáda u Dluhonic, která převádí dálnici přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a přes železniční trať z Olomouce do Přerova. Nejtěžší bylo vymyslet zakládání estakády: jde o složité území, v prostředí chemičky, s poničeným podložím. Musela se zajistit ochrana pilířů, aby nedegradovaly. Při stavbě se volily moderní postupy, mj. nízkohlučný asfalt. Pro násypy se použilo 3,25 milionu m3 zeminy. Práce zohlednily i ochranu životního prostředí. Vysoké násypy jsou ochranou před stoletou vodou v případě, že by se rozvodnila řeka Bečva. Vznikly také tři žabí přechody.
„Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský. Když vezmeme jen Přerov, tak dostavbou tohoto úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. A pohyb po Přerově bude pro všechny – pro chodce, cyklisty i řidiče – bezpečnější,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
První části dálnice D1 vznikaly už před druhou světovou válkou, jedna z prvních staveb na D1, most Šmejkalka, je z roku 1939. Základní kámen prvního úseku z Prahy do Mirošovic se ale položil až v roce 1967, přičemž tento úsek se otevřel 12. července 1971. Na podzim roku 1980 se dálnice dokončila mezi Prahou a Brnem. V letech 2013 až 2021 ji ŘSD kompletně zmodernizovalo.
D1, Říkovice – Přerov
Hlavní trasa:
délka: 10 100 m
počet všech stavebních objektů: 228
protihlukové stěny: 5, celková délka 4099 m
zhotovitel: sdružení Strabag, Doprastav a IDS
cena stavby dle smlouvy: 6 922 222 222 Kč bez DPH
cena po valorizaci: cca 7,94 miliardy Kč bez DPH*
zahájení realizace: 12/2022
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
infoleták stavby: zde
* včetně změn během výstavby, stav k polovině prosince 2025

ŘSD bude mít koncem roku rozestavěno 203,9 kilometru nových staveb. Jde o 137 km dálnic a 66,9 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází 142,6 km dálnic a silnic I. třídy. Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb v interaktivní mapě na www.rsd.cz.
