Index výrobního rizika sestavený společností Cushman & Wakefield ukazuje, že někdejší nízkonákladové oblasti jako Čína a Indie díky vládou podporované adopci technologií stoupají na žebříčku tvorby hodnoty. Kvůli rostoucím obavám ohledně ochrany duševního vlastnictví a díky dostupnosti kvalifikované pracovní síly zůstávají USA na prvním místě žebříčku z hlediska minimalizace geopolitických rizik, ČR je globálně třetí a první v Evropě.
C&W v nové zprávě hodnotí 48 světových lokalit podle vhodnosti k rozšiřování či stěhování provozů globálních výrobců. Zdrojová data indexu pocházejí z řady zdrojů, mj. od Světové banky, UNCTAD a Oxford Economics.
Cushman & Wakefield – Index výrobního rizika 2019 |
|||
Celkové pořadí |
Základní kritéria |
Nákladové kritérium |
Riziková kritéria |
1 |
Čína |
Čína |
Spojené státy |
2 |
Spojené státy |
Malajsie |
Kanada |
3 |
Indie |
Vietnam |
Česká republika |
4 |
Kanada |
Indonésie |
Čína |
5 |
Česká republika |
Indie |
Singapur |
6 |
Polsko |
Thajsko |
Německo |
7 |
Malajsie |
Litva |
Dánsko |
8 |
Litva |
Rumunsko |
Finsko |
9 |
Maďarsko |
Srí Lanka |
Rakousko |
10 |
Thajsko |
Polsko |
Velká Británie |
„Přestože Česko nepatří zdaleka mezi nejlevnější země z hlediska výrobního průmyslu, kde se hodnotí nejen mzdy, ale také ceny energií, průmyslové výstavby a administrativních poplatků, je vyhodnocena jako nejlepší destinací pro výrobu v Evropě, a to hlavně díky vysoké bezpečnosti, relativní politické stabilitě v porovnání se sousedy na východ a ekonomické a korporátní stabilitě. Rizika jsou tudíž pro investory minimální. Velkou výhodou je i centrální poloha se strategickým přístupem na hlavní evropské trhy,“ komentuje vedoucí týmu pronájmu průmyslových ploch v C&W Ferdinand Hlobil.
„Tyto žebříčky poskytují zásadní pohled do rapidně se vyvíjejícího odvětví výroby a do rozhodujících faktorů při volbě lokalit. Globální výroba vstoupila do nové éry, která se vyznačuje rostoucím vlivem technologií při řešení otázek produktivity, nedostatku pracovních sil a bezpečnosti v odvětvích výroby a logistik,“ uvádí autorka studie Lisa Grahamová z C&W. „Jsme svědky projevů protekcionismu a nacionalismu, které ohrožují globální i regionální dodavatelské řetězce. V Evropě výsledek probíhajících jednání o Brexitu pozmění jak regionální výrobu, tak vnitrostátní a mezinárodní toky zboží,“ upozorňuje vedoucí logistického a průmyslového týmu v C&W EMEA Rob Hall.
Uspějí země, které investují do platforem umožňujících pohyb zboží na výrobní linky a z nich. V Číně vedlo dokonalé propojení dodavatelských řetězců ke značným investicím do infrastruktury a multimodální dopravy, včetně železničních a námořních projektů v rámci Nové Hedvábné stezky a pobídek podnikání. Tyto faktory do značné míry vyvažují obavy o bezpečnost duševního vlastnictví.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |