Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

ČR se poprvé dostala do 20 nejdražších nákupních ulic, na špici se vrací Hongkong

Na Příkopě, Foto Skypaper
16.11.2018  |  Petr Bayer Aktualizováno: 15.11.2018

Česko se poprvé dostalo do dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. S nájemným 230 eur za čtvereční metr měsíčně v pražské ulici Na Příkopě obsadila 19. příčku a polepšila si oproti minulému roku o 3 místa. Newyorská Horní pátá avenue se po výrazném poklesu cen nájemného propadla na druhé místo, na špici se po pěti letech vrací hongkongská Causeway Bay. Londýnská New Bond Street je nejdražší v Evropě a třetí nejdražší na světě. Vyplývá to z každoroční zprávy Cushman & Wakefield, která sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě.  

Mezi nejdražší ulice ČR patří Na Příkopě a Pařížská. Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí, jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje 230 eur za m2.

Pařížská letos zažila úpěšný rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě - Tous, Vapiano a Swarovski. H&M v Myslbeku rozšířila a rekonstruovala prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro ČR.

„Ulici Na Příkopě už nyní vnímáme jako nejvýznamnější nákupní třidu v Česku díky její strategické poloze, dobře performujícím retailerům a frekvenci jak turistů, tak místních. Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner C&W. „Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin, výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s významnou retailovou plochou. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního Muzea, která je velmi zdařilá,“ dodává.

 

10 NEJDRAŽŠÍCH MALOOBCHODNÍCH LOKALIT PODLE ZEMÍ

(zdroj: Cushman & Wakefield)

Pořadí 2018

Pořadí 2017

Lokalita

Město

Země

Nájemné USD/st2/rok

1

2

Causeway Bay (prodejny na hlavní ulici)

Hongkong (ostrov)

Hongkong *

2 671

2

1

Horní 5. avenue (49.–60. ulice)

New York

USA

2 250

3

3

New Bond Street

Londýn

Velká Británie

1 744

4

5

Avenue des Champs Élysées

Paříž

Francie

1 519

5

4

Via Montenapoleone

Milán

Itálie

1 466

6

6

Ginza

Tokio

Japonsko

1 219

7

7

Pitt Street Mall

Sydney

Austrálie

964

8

8

Myeongdong

Soul

Jižní Korea

908

9

9

Bahnhofstrasse

Curych

Švýcarsko

854

10

10

Kohlmarkt

Vídeň

Rakousko

515

*Hongkong je zvláštní administrativní oblast Číny

V důsledku výrazného poklesu cen nájemného v New Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí – průměrné nájemné zde dosahuje 2250 dolarů za čtvereční stopu za rok oproti 3000 dolarům v předchozím 12měsíčním období. Hongkongská Causeway Bay se i navzdory mírnému propadu průměrných cen nájemného vyhoupla na první místo s 2671 dolary za čtvereční stopu ročně. Třetí místo na žebříčku patří s 1744 dolary za čtvereční stopu/rok londýnské New Bond Street, která je zároveň nejdražší lokalitou v Evropě a kde se ceny nájemného meziročně v podstatě nezměnily. To potvrzuje, že prodejci luxusního a špičkového zboží stále považují britskou metropoli za hlavní nákupní destinaci.

V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 - 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.

Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.

Globální trendy sice nejsou všude stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.

„Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby,“ míní vedoucí maloobchodního týmu  C&W pro region EMEA Justin Taylor.

Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět v USA a Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“

Výsledky podle regionů:

EMEA

Cenově nejdostupnější ulice Evropy se nachází v litevském Kaunasu s 19 dolary za čtvereční stopu ročně. Nejvyšší meziroční zvýšení zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárůstem o 30,4 % na 98 dolarů za čtvereční stopu a rok. K největšímu poklesu naopak došlo v istanbulské Bagdat Caddesi – o 24 % na 178 dolarů za čtvereční stopu ročně. Nejdražší evropskou lokalitou je londýnská New Bond Street a ze zprávy vyplývá, že dobře si vedly i poptávka a ceny nájemného na dalších hlavních tepnách Londýna. Čtyři města z první evropské desítky připadají na Itálii (Milán, Řím, Benátky a Florencie) a na desáté příčce se umístila nejdražší německá ulice, Kaufinger/Neuhauser v Mnichově.

Ameriky

V USA řada velkých obchodních domů zeštíhluje a vytváří formáty cílené na místní klientelu, přičemž kromě prodeje produktů se více zaměřují i na služby zákazníkům. Pokračuje růst v segmentu potravin, byť s důrazem na „zdravé, rychlé a neformální“ občerstvení. V širším pohledu patří obchodníci v USA i nadále mezi nejmodernější na světě a zdejší nejlepší firmy utvářejí budoucnost maloobchodu prostřednictvím konceptů, v nichž merchandising plně staví na lokálních uživatelích aplikací. Řada postupů, jež tyto firmy nyní uplatňují, se v příštích letech stane v maloobchodu standardem.

Největší růst cen nájemného v tomto regionu zaznamenala ulice Alameda Lorena v São Paulu – 62,5 % (52 dolarů za čtvereční stopu ročně) a největší pokles naopak Chevy Chase ve Washingtonu – 33,3 % (50 dolarů za čtvereční stopu ročně).

Asie a Tichomoří

Rychlou expanzi v Číně nadále podporuje koncepce tzv. „nového maloobchodu“, která kombinuje prodejní kanály online a offline, velká data, logistiku a komplexní dodavatelské řetězce. Role kamenných prodejen se proměňuje z výlučné obsluhy zákazníků a prodeje produktů na integrovanou platformu. Tradiční maloobchod nyní plní více funkcí, jako je např. propagace značek, zprostředkování zážitků zákazníkům a distribuční centra, zejména v segmentu čerstvých potravin.

Maloobchodní trh v Hongkongu se za poslední rok vzchopil zejména díky návratu turistů z pevninské Číny. Povzbudivé počty přijíždějících turistů a výsledky maloobchodního prodeje, zejména v kategorii hodinek a klenotů, vedou luxusní značky k zájmu o návrat na trh, budou-li k tomu mít v dobrých lokalitách příležitost.

Na špici celosvětového žebříčku se vrátila Causeway Bay, přičemž naopak nejlevnější lokalitou regionu s 15 dolary za čtvereční stopu a rok se stala ulice Ambattur (MTH Road) v indickém Čennaí. Nejvyšší růst zaznamenalo centrum Century City v Makati ve filipínském Národním metropolitním regionu, kde se ceny nájemného zvýšily o 69,3 % na 63 dolarů za čtvereční stopu a rok.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

21.06.2019 Soutěž Česká dopravní stavba vyhlásila vítěze, Skypaper v porotě a udělil cenu

Tituly 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2018 získaly Modernizace trati…

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce prospělo českému stavebnictví?

kvalitnější legislativa
 
více veřejných zakázek
 
omezení korupce
 
zlepšení odborného školství
 
zodpovědnější úředníci
 
jiné (můžete nám napsat co)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« září 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce