úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Brno preferuje nové nádraží v lokalitě Řeka, stát má kolem 45 miliard Kč

02.03.2018  |  Eduard Železný

Brněnští zastupitelé rozhodli, že nové nádraží by mělo vzniknout v lokalitě Řeka. Pro bylo 31 zastupitelů, 4 byli proti a 7 se zdrželo. Jejich stanovisko má zohlednit ve svém finálním rozhodnutí vláda v průběhu letošního roku.

Lokalita Řeka má podle podvariant prezentovaných na konferenci Smart City Brno stát 42 až 46 miliard korun, realizace má proběhnout v letech 2020 až 2026. U „Petrova“ by náklady činily 42 až 57 miliard a stavět by se začalo až v roce 2028 a hotovo by bylo v roce 2036, protože je zapotřebí vyhotovit dokumenty jako územní plán či územní rozhodnutí, což potrvá 10 až 15 let.

Řeka počítá s novým nadzemním nádražím v poloze stávající stanice Dolní nádraží, podél ulice Rosické. Osobní, vysokorychlostní a nákladní tratě jsou sjednoceny do jednoho železničního koridoru. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél dálnice D1, stávající hlavní nádraží bude zrušeno. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Brno-Slatina řešeno pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Brno-Tuřany s případnou zastávkou k obsluze letiště. Varianta Řeka má ve Studii proveditelnosti 4 podvarianty, které se liší jednak zapojením tratě od Chrlic a jednak uspořádáním výjezdu směr Střelice a Břeclav.

Petrov počítá s modernizací současného hlavního nádraží a jeho rozšířením do oblasti Nových Sadů a tzv. Malé Ameriky. Osobní tratě jsou zachovány ve stávající trase. Nové nádraží pro vysokorychlostní vlaky je podzemní v oblasti Malé Ameriky. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá od západu soustavou tunelů pod historickým centrem města, Kraví horou, oborou Holedná a Podkomorskými lesy. Nákladní vlaky využívají stávající průtah přes dolní nádraží.

Varianta Petrov má ve Studii proveditelnosti 6 podvariant lišících se zaústěním tratí od Přerova a od Veselí nad Moravou – od letiště do Komárova buď přímo, nebo stávající trasou, nebo kombinací obou. Samotné hlavní nádraží má dále 2 podvarianty s různým zakřivením kolejí.

Rada města Brna zároveň považuje za akceptovatelnou variantu Petrov v podobě B1b při modernizaci Železničního uzlu Brno (ŽUB). Zcela nerealizovatelná je podle nich tzv. nulová varianta, tedy úprava nádraží na stávajícím místě. K tomuto závěru dospěli i odborníci ze SŽDC ve Studii proveditelnosti.

Jednání zastupitelů provázel zvýšený zájem veřejnosti, řada příchozích vystoupila a prezentovala svůj názor. Příspěvky se týkaly například ekologického dopadu výstavby jednotlivých variant, financování stavby nebo napojení na městskou hromadnou dopravu. „Zajištění MHD je prioritním úkolem, ať bude nádraží kdekoli. Do tradice rozjezdů nikdo zasahovat nebude,“ ujistil občany primátor města Petr Vokřál.

Přijaté usnesení podmiňuje doporučenou variantu nádraží u řeky také stavbou Severojižního kolejového diametru, díky kterému by se část dopravy přes město přesunula pod zem. Bez tohoto diametru by bylo podle zastupitelů vybudování modernizovaného železničního uzlu v kterékoli variantě z dopravního hlediska rizikové.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

08.01.2020 Průzkum Skypaper: Loňský růst hlásí dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy v loňském roce očekávaly růst podle 40,3 procenta respondentů, když v polovině roku tak mínilo 46,5 %.…

07.01.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem Smart Community, start již v lednu

Inteligentní budovy, čistou mobilitu nebo technické vzdělávání má za cíl podporovat cyklus konferencí Smart Community…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« leden 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.